[caption id="attachment_2086" align="alignleft" width="1279"] een ontwerp uit Dossena's collectie voor Atto[/caption]
Derde keer goede keer? Paco Rabanne maakte vanmorgen haar nieuwe creatief directeur bekend: Julien Dossena. Hij is daarmee de derde ontwerper in twee jaar tijd die het probeert aan het hoofd van het Spaanse label.
Sinds Paco Rabanne zichzelf twee jaar geleden een verjongingskuur oplegde, kende het modehuis woelige tijden. Twee hoofdontwerpers, Manish Arora en Lydia Maurer, volgden elkaar aan een razend tempo op – jammer genoeg zonder de gewenste resultaten voor de vrouwenlijn van het huis. Paco Rabanne is immers vooral bekend om haar parfums, terwijl de kledinglijn zich met moeite staande houdt.
Daar moet nu verandering in komen. Julien Dossena is in zekere zin een ontwerper uit Belgische stal: de dertiger volgde zijn opleiding aan het befaamde La Cambre. Nadat hij als veelbelovende nieuwkomer enkele belangrijke modeprijzen wist binnen te halen, werkte hij vier jaar lang als senior ontwerper onder Nicolas Ghesquière bij Balenciaga. Eerder dit jaar stampte hij zijn eigen label, Atto, uit de grond.
Het worden drukke tijden voor het jonge talent, aangezien hij voortaan ook de collecties van Paco Rabanne op zich neemt. Lang zullen we trouwens niet moeten wachten op zijn eerste prestatie: de wordt in september op de Parijse modeweek reeds geshowd.