Ondanks het sombere februariweer verkeer ik vandaag in lichtvoetige staat dankzij een bezoekje aan het atelier van de Gentse Magali Giunta, een plek waar tientallen vrolijke ballerina’s aan haar fantasie ontspruiten. Welkom in het wereldje van Lolo the Ballerina!
Sinds Lolo the Ballerina uit het niets opdook, is er geen houden aan de groei van het Belgische label, op enkele jaren tijd uitgegroeid tot dé referentie op het vlak van stijlvolle ballerina’s -gevestigde waarden als Repetto trillen op hun zolen… Naast een webshop, worden de begeerlijke schoenen ook verkocht in grote boetieks als Smets, Princess en A Suivre. Achter dit succesverhaal zit het moeder/dochter duo Barbara en Magali Giunta.
(Beeld: Roxanne Bauwens)
Ik ontmoet Magali in hun kelderatelier, verscholen in het groen van het pittoreske Deurle. Ze heeft haar best gedaan om op te ruimen, maar haar werktafel ligt al opnieuw bezaaid met schetsen en materialen. “Ik had plots een nieuw idee…” verontschuldigt ze zich.
Het atelier bevindt zich in de kelder van Magali’s ouderlijke huis, de plek waar haar voorliefde voor schoenen is ontstaan. Haar moeder Barbara is al langer schoenenontwerpster en verwerkte die passie destijds in de deco van het huis. “Boven is het heel gezellig en druk versierd, er staat een enorme kast vol schoenen en modeboeken. Het was eigenlijk onvermijdelijk dat ik ook in dit vak zou eindigen.”
“Onze leveranciers komen voornamelijk uit Spanje en Italië. Soms vinden we kant-en-klare materialen bij hen, soms komen we met een eigen idee en werken we samen een nieuwe print of stof uit.“
De ballerina blijft natuurlijk het uitgangspunt van de collecties, maar ook andere modellen duiken op. Zo telt de aanstormende wintercollectie ook loafers, derbies, pumps en uiteraard de onvermijdelijke sneaker.
Die laatste is komende seizoenen niet uit het modelandschap weg te slaan en schopte zich ook een weg naar Lolo the Ballerina: “de ballerina is een model waarmee je alle kanten uitkan, een musthave in je garderobe. Je kan het dragen voor om het even welke gelegenheid en bent nooit over-of underdressed. De sneaker krijgt nu een beetje diezelfde functie.. Onze sneaker is puur, eenvoudig en gemaakt uit luxe materiaal, tot de veter toe. De belijning roept opnieuw onze typische ballerina op, dus je ziet dat er toch een rode draad door de collectie loopt.”
Zijn er nog trends in schoenenland, buiten de sneaker? “De punt is opnieuw aan het doorbreken. Niet van die lange clownspunten zoals vroeger, wel toppen die de voeten kleiner en fijner maken.”
“Alles begint eigenlijk bij een leest, die de vorm van een schoen bepaalt. Per collectie kiezen we een vijftal leesten uit, per leest proberen we ongeveer vier variaties te maken. Je kan ook een beetje met de vorm van de leest spelen door bijvoorbeeld een hak, een brede zool of een bandje toe te voegen. Dan selecteren we de materialen die we willen gebruiken en passen we die toe op de verschillende modellen.”
Elke creatie krijgt een eigen naam, telkens een Italiaanse voornaam –een knipoog naar Magali’s roots, haar vader komt uit Italië. Zover voor het “papierwerk”.
“Vervolgens gaan we met de schetsen naar onze fabrikanten in Italië en beginnen we te puzzelen: wat is technisch haalbaar? Wat moet nog worden aangepast?We werken al jaren met dezelfde, kleine fabriekjes in Veneto in het Noorden van Italië. Kwaliteit en artisanaal vakmanschap zijn van cruciaal belang voor ons: als je een goede fabrikant vindt, mag je die niet laten gaan!"
De ballerina’s worden met de hand gemaakt:
Eerst worden materialen met speciale mesjes in fijne lappen gesneden –een tijdrovend werkje.
Dan worden die afzonderlijke stukken aan elkaar genaaid en krijg je de basisvorm van een ballerina. Daarop worden de aansluitbare veter en de boord aangebracht.
Laatste stap: de vorm wordt over een leest getrokken, na drie dagen worden de zool en eventueel de hak toegevoegd.
Een eenzame foto siert het atelier: “Mijn moeder vond dit op een rommelmarkt, het is een groepsfoto van de allereerste Belgische schoenconventie op de Heizel in 1935. We vinden de vrouwtjes op de eerste rij fantastisch met hun deftige looks en gekruiste beentjes!”
Ook ELLE kreeg een ereplaatsje, al is dat geen gelukkig toeval: op de cover van ons Stromae nummer draagt het model gouden derbies van Lolo the Ballerina, hetzelfde paar dat Magali vandaag aan de voeten heeft. Goede smaak hebben wij… !
“Mensen vergeten bij een trouw maar al te vaak hun schoenen. Ze steken al hun energie in een jurk die hen op het lijf is geschreven en trekken een paar witte schoenen aan. Dat is zo jammer, ten eerste omdat je die achteraf niet opnieuw kan dragen. Ten tweede omdat ook je schoenen bij je moeten passen. De laatste tijd stijgt de vraag naar leuke bruidsschoenen wel.”