Sportmerk Nike lanceert de allereerste hoofddoek voor professionele atleten.
Sporten met een traditionele hoofddoek, het is niet altijd even gemakkelijk. Dat weet ook schermster Ibtihaj Muhammad, die meermaals een gele kaart kreeg omdat ze de scheidsrechter niet hoorde door haar hoofddoek. Maar dat was niet het enige probleem voor de professionele schermster. Hoe meer ze zich in het zweet werkte, hoe zwaarder en onaangenamer de hijab van dubbele Georgette‑stof op haar hoofd voelde. Bovendien sloot de hoofddoek niet goed aan op de rest van haar pak, wat schermen op topniveau alleen maar bemoeilijkte. Omdat ook andere topatleten die ervoor kiezen om tijdens de competities hun hoofddoek op te houden tegemoet te komen, ontwikkelde Nike een prototype van een sporthoofddoek. Onder meer gewichthefster Amna Al Haddad en kunstschaatster Zahra Lari en hardloopster Manal Rostom namen de proef op de som maar hadden nog heel wat opmerkingen. De sporthoofddoek moest nog lichter, meer luchtdoorlatend en zachter zijn. De Nike Pro designers namen de feedback ter harte en ontwikkelden een prototype dat nog meer aan de wensen van de topatletes beantwoordde. Na uitgebreide testen werd het ontwerp nog verder uitgepuurd en was de allereerste Pro Hijab een feit.
Veel beter horen
“Pas toen ik de hijab voor het eerst droeg, besefte ik hoe veel mijn traditionele hoofddoek me hinderde tijdens het schermen”, zegt ze. “Plots kon ik veel beter horen. Ik had het veel minder warm en mijn lichaam kon sneller en beter afkoelen,” zei Muhammed na de testfase. Het contrast met het verleden, toen ze met moeite een geschikte hoofddoek vond en zich vaak moest verantwoorden bij de scheidsrechters, is immens. “Door de Nike Pro Hijab zal er meer worden gepraat over hoofddoeken en moslimatletes. Sporten zal toegankelijker worden”, zegt Muhammad.
LEES OOK: 5 manieren om een hoofddoek te kiezen
Een inspiratie
Ze is niet de enige die er zo over denkt. Voor veel atletes die een hoofddoek dragen is de Nike Pro Hijab veel meer dan een sportaccessoire. “De Nike Pro Hijab is een inspiratie, een drijfveer die me nóg verder doet lopen”, zegt Rostom, die onlangs de marathon van New York liep met de Nike Pro Hijab. “Volgens mij zal deze hoofddoek meisjes wereldwijd inspireren om hun sportdromen waar te maken.”
Voor Lari staat de Pro Hijab symbool voor emancipatie: “De Pro Hijab herinnert moslima’s eraan dat er geen rem staat op wat ze kunnen bereiken. Door Nike’s bijdrage aan de moslimgemeenschap gaat voor onze atletes een langverwachte droom eindelijk in vervulling.”
De Nike Pro Hijab is beschikbaar vanaf 1 december in zwart/obsidiaankleur op nike.com en bij een beperkt aantal retailers in Europa, Noord‑Afrika, Noord‑Amerika en het Midden‑Oosten. Andere kleurencombinaties, zoals wit/grijs, zijn vanaf januari beschikbaar op nike.com en bij een beperkt aantal retailers in meer dan 20 landen