10. Vergeet Driekoningen niet
Laat niet alles van kerstdag afhangen en spreid de festiviteiten over enkele weken. Volgens de christelijke traditie eindigt Kerstmis pas met Driekoningen. Dit is natuurlijk niet naar de zin van de marketing boys, die je van Kerstmis zo gauw mogelijk willen doorsluizen naar de volgende commerciële hoogdag: Nieuwjaar. Je kan hier tegenin gaan door nog twee weken lang aan je collega’s en vrienden te vragen: “Wat doe jij vandaag voor kerst?”. Houd hardnekkig je kersttrui aan en neurie Stille Nacht tot iedereen er knetter van wordt.
Op 6 januari vier je dat de wijzen uit het oosten eindelijk aankwamen in het stalletje van Bethlehem. Dat dit feest naar de achtergrond verdween, heeft veel te maken met het feit dat het commercieel niet interessant is. Het kostenplaatje van een geslaagd driekoningenfeest ligt rond de tien euro voor knutsel- en bakmateriaal. Kinderen zingen aan de deur voor een snoepje of een cent, er wordt een platte frangipanetaart gegeten en wie daarin toevallig een boon vindt, mag een geknutselde kroon opzetten en zich één dag koning noemen. Het feest gaat over een jong koppel dat al weken in een stal kampeert met een pasgeboren baby, laat de foie gras en de bubbels dus voor één keer achterwege.
Geen keuken- of cadeaustress, geen financiële of andere katers, en iedereen helpt bij het afbreken van de boom. Exact het omgekeerde van Kerstmis zeg maar. Ik kan me geen betere manier indenken om eventuele kerstdebacles bij te leggen en het feest van vrede stijlvol af te sluiten. Koffie iemand?
Pssst. Zo beleef je niet alleen een gezellige, maar ook een stijlvolle kerst.