Heb je een product of dienst aan de man te brengen? Schakel dan een van deze invloedrijke beroemdheden – excuseer – ‘talents’ in.

Heel wat merken doen tegenwoordig een beroep op ‘micro-influencers’ om hun product of dienst bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Toch kiezen modehuizen of techbedrijven met een groot marketingbudget nog steeds voor een bekende kop.  En met reden, want voor ieder miljoen dat in een celebrity/influencer campagne geïnvesteerd wordt, verdient het merk 23 miljoen terug. Dat blijkt nog maar eens uit het jaarlijkse rapport van Celebrity Intelligence waarin de 20 meest invloedrijke ‘endorsers’ staan opgelijst. Het rapport werd samengesteld op basis van het aantal deals én de bijhorende salarissen die de beroemdheden in kwestie in de wacht sleepten.

Vorig jaar wonnen vooral de modellen turned influencers zoals Demi Rose Mawby aan terrein. Ook atleten blijven populair. In de nasleep van de Olympische Spelen in Rio (2016) veroverden Sam Quek en Tom Daley een plekje in de top 20. Ook nieuw talent wordt door verschillende merken opgepikt. Zo zagen zowel model Charlee Fraser als Sofia Richie hun invloed op de consument vorig jaar stijgen.

Opmerkelijk: Hailee Baldwin, de nummer 1 van vorig jaar, is nergens in de top 20 te bespeuren.

Van 20 naar 1: dit zijn de meest invloedrijke verkoopsmachines van het afgelopen jaar.

Bron: Celebrity Intelligence