Heb je een product of dienst aan de man te brengen? Schakel dan een van deze invloedrijke beroemdheden - excuseer - 'talents' in.
Heel wat merken doen tegenwoordig een beroep op 'micro-influencers' om hun product of dienst bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Toch kiezen modehuizen of techbedrijven met een groot marketingbudget nog steeds voor een bekende kop. En met reden, want voor ieder miljoen dat in een celebrity/influencer campagne geïnvesteerd wordt, verdient het merk 23 miljoen terug. Dat blijkt nog maar eens uit het jaarlijkse rapport van Celebrity Intelligence waarin de 20 meest invloedrijke 'endorsers' staan opgelijst. Het rapport werd samengesteld op basis van het aantal deals én de bijhorende salarissen die de beroemdheden in kwestie in de wacht sleepten.
Vorig jaar wonnen vooral de modellen turned influencers zoals Demi Rose Mawby aan terrein. Ook atleten blijven populair. In de nasleep van de Olympische Spelen in Rio (2016) veroverden Sam Quek en Tom Daley een plekje in de top 20. Ook nieuw talent wordt door verschillende merken opgepikt. Zo zagen zowel model Charlee Fraser als Sofia Richie hun invloed op de consument vorig jaar stijgen.
Opmerkelijk: Hailee Baldwin, de nummer 1 van vorig jaar, is nergens in de top 20 te bespeuren.
Van 20 naar 1: dit zijn de meest invloedrijke verkoopsmachines van het afgelopen jaar.
20. SLICK WOODS
Nieuw gezicht Slick Woods drukte het afgelopen jaar haar stempel op de modewereld. Voor ze twee jaar geleden ontdekt werd, kampte ze met een serieuze drugsverslaving. Hoewel ze van het zware spul af is, post ze op haar Instagram regelmatig foto’s waarop ze marihuana rookt. Woods is er zich van bewust dat dergelijke foto’s sommige merken afschrikken maar de meer edgy brands zoals Jermey Scott, Moschino en Fenty voor Puma houden wel van haar rebelse kantje. Het model is ook te zien in de veelbesproken Pirelli-kalender van 2018.
Volg Slick op Instagram
19. YARA SHAHIDI
Yara’s passie voor feminisme en vrouwenrechten maakten haar het perfecte uithangbord voor de #LikaAGirl campagne van Always. Ze was ook te zien in de #WeAllCan spotjes van American Eagle Outfitters. Verder was ze te zien in campagnes voor Gaf en Converse.
De 17-jarige richtte ook de liefdadigheidsactie ‘18 by 18’ op die 18-jarigen aanzet om dit jaar te stemmen tijdens de tussentijdse verkiezingen. Verder op de agenda: naar Harvard trekken om zich in de Afrikaans-Amerikaanse geschiedenis te verdiepen.
Volg Yara op Instagram
18. JOAN SMALLS
Smalls was het gezicht van campagnes voor Smart & Sexy, Michael Kors, Hanes and Brandon Maxwell er mag zich Global Fashion Innovator voor de W hotelgroep noemen. Nadat haar geboorteland Puerto Rico door een orkaan getroffen werd, ging de 29-jarige ter plaatse om de slachtoffers van de natuurramp te helpen.
Volg Joan op Instagram
17. STEVE AOKI
Steve Aoki is misschien wel de verrassende naam in het lijstje. Hij is vooral bekend als dj maar werkte de afgelopen jaren samen met verschillende merken. Zo maakte hij exclusieve workout tracks voor Zumba en werd hij ambassadeur voor drankenmerk Luc Belaire. Hij werkte samen met Happy Socks en Burton en was te zien in campagnes voor Asics en Chegg.
Volg Steve op Instagram
16. ADWOA ABOAH
Aboah werd onlangs tijdens de Fashion Awards uitgeroepen tot Model van het Jaar en prijkte op de cover van de Britse Vogue. Verder was ze te zien in campagnes voor Miu Miu, John Hardy en Astley Clarke. Ze is de oprichster van Gurls Talk, een online community waar jonge vrouwen het in een veilige omgeving over mental welzijn en sex kunnen hebben. Het afgelopen jaar kwam er zelf een echt Gurl Talk festival. Zete zien in de Pirelli-kalender en ontwierp samen met Selfish Mother een kersttrui voor Save the Children’s Christmas Jumper Day.
Volg Adwoa op Instagram
15. CHRIS HUGHES
Hughes verwierf bekendheid na zijn deelname aan de Britse reality-reeks Love Island (een soort van Temptation Island). Net als zijn medekandidaten boert de Brit in de nasleep van het programma goed maar toch is hij de enige die een plaatsje in deze top 20 veroverde. Hij werkte het afgelopen jaar samen met Topman, Playstation, Badoo, McVities’, Carphone Warehouse en de British Champions Series.
Volg Chris Hughes op Instagram
14. SAM QUEK
Nadat de hockeyspeelster goud haalde in Rio, nam ze deel aan het reality programma ‘I’m a Celebrity…’. Een deelname die haar geen windeieren legde. Ze zette haar schouders onder een schoolcampagne die ouders en leerkrachten ertoe aanzet om het taboe rond menstruatie en sporten te doorbreken. Daarnaast is ze ambassadrice voor Andrew Collinge, Randox Health, MSC Nutrition en promoot ze Sun-Pat.
Volg Sam op Instagram
13. A$AP ROXKY
De rapper ging het afgelopen jaar niet enkel in zee met muzikanten, hij haalde ook heel wat lucratieve deals met grote merken zoals Zalando en Under Amour binnen. Dankzij zijn 6,9 miljoen volgers schopte hij het tot gezicht – of eerder lichaam – van de nieuwe #mycalvins campagne van Clavin Klein. Na het overlijden van college A$AP Yams werkte hij samen met IT’SUGAR aan een peperkoek kit om geld in te zamelen voor de ‘Always Strive and Prosper Foundation’.
Volg A$AP op Instagram
12. CHARLEE FRASER
Ondanks haar relatief klein aantal volgers op sociale media gaat de carrière van het model met rasse schreden vooruit. Ze werd het afgelopen jaar opgepikt door Brandon Maxwell, Bonds, Giorgio Armani, Stella McCartey, Tony Blanco en David Jones. Ze liep in 2017 maar liefst 40 shows, onder meer voor Prada en Balenciaga.
Volg Charlee op Instagram
11. SNOOP DOGG
De cannabis rokende hip hop-ster lijkt voor vele merken misschien een gewaagde keuze, maar als je weet dat de man maar liefst 80 miljoen volgers op sociale media heeft, begrijp je waarom een pak brands graag met hem in zee gaan. Omdat vooral Amerikaanse mannen tussen de 20 en 24 jaar oud de stijl voor Snoop weten te smaken, vroeg Levi’s de rapper om mee te doen aan de Trucker Jacket campagne. (net als Justin Timberlake en Karlie Kloss). Verder promootte hij medicinaal gebruik van cannabis via MassRoots en ging hij in zee met Puck HCK.
Volg Snoop Dogg op Instagram
10. DEMI ROSE MAWBY
Model Demi is het schoolvoorbeeld van een beginnend model dat het tot influencer schopte dankzij sociale media. En het geruchtje dat ze iets met Tyga – de ex van Kylie Jenner – had. Intussen heeft de Britse meer dan 6 miljoen volgers verzameld en werkte ze samen met Motel Rocks, Missguided en Pretty Little Thing.
Volg Demi Rose op Instagram
9. SOFIA RICHIE
De 19-jarige dochter van Lionel Richie zorgde het afgelopen jaar voor heel wat commotie door haar relatie met de veel oudere Scott Disick. Dat weerhield heel wat merken er niet van om met de mooi blondine in zee te gaan. Ze werkte het afgelopen jaar samen met Adidas, Hera, DL1961 en huidverzorgingsmerk NIP+FAB.
Volg Sofia op Instagram
8. KARLIE KLOSS
Karlie staat al jaren aan de top en dat was het afgelopen jaar niet anders. Ze maakte een zij-uitstapje van haar modellenwerk en promootte Wix.com, een online tool waar je snel en makkelijk een site mee bouwt. Daarnaast investeerde ze in het beautymerk Kopari en was ze te zien in campagnes voor Cole Haan, Adidas, David Jones en Swarovski. Naar jaarlijkse traditie paradeerde Kloss in lingerie op de catwalk van Victoria’s Secret.
Volg Karlie op Instagram
7. TAYLOR HILL
Taylor maakt deel uit van de Victoria’s Secret en liep mee tijdens het meest recente defilé in Shanghai. Ze is ook nog steeds ambassadrice voor L’Oréal Professionnel en sleepte haar eerste haircare campagne in de wacht. Als millennial wordt de mooie brunette ingezet om jongeren warm te maken voor de producten van Lancôme, David Yurnan, Versace en Michael Kors. Ze ontwierp een capsulecollectie voor het jeansmerk Joe’s Jeans.
Volg Taylor op Instagram
6. JASMINE SANDERS
Ze mag zich de vriendin van Kim Kardashian noemen maar het 25-jarige model heeft de realityster niet nodig om aan de bak te komen. Sanders werkte voor UGG, Bebe en Reebok. Verder was ze te zien in de Bridging the Gap Campaign van Gap samen met Adwoa Aboah en Yara Shahidi.
Volg Yasmine op Instagram
5. KIM KARDASHIAN WEST
Kim heeft een groot deel van haar fortuin te danken aan het promoten van producten. In 2017 focuste ze zich evenwel vooral op haar eigen brands zoals Kimoji, de lijn van kinderkleding Kids Supply en haar eigen beautylijn KWW Beauty. Recent bracht ze drie parfums uit.
Volg Kim op Instagram
4. TOM DALEY
Tom Daley eindigde als hoogste man in de lijst. Naast zijn carrière als schoonspringer is hij vooral bekend voor zijn vlogs. Het afgelopen jaar ging hij in zee met Lynx, Spotify, Argos en Sainsbury’s. Hij sloeg de handen in elkaar met British Airways voor hun Red Nose Day campagne.
Volg Tom via Instagram
3. GIGI HADID
Nadat ze eerder als gezicht gestrikt werd bracht Gigi afgelopen jaar een eerste make-upcollectie voor Maybelline uit. Ze was het gezicht van juwelenmerk Messika, Vogue Eyewear en schitterde in campagnes van Fendi, Dsquared2 en Moschino.
Volg Gigi op Instagram
1. BELLA HADID
Gigi’s kleine zusje voert met maar liefst 14 ‘endorsements deals’ de top 20 aan en gaat van de 7de naar de eerste plaats. Het model werkte samen TAG Heuer, Nars, Fendi, Bulgari en Alexander Wang. Dankzij haar volgers met een interesse voor mode, make-up, lingerie en schoenen is Hadid de perfecte match voor luxemerken zoals Chanel en Christian Dior.
Volg Bella op Instagram
Bron: Celebrity Intelligence
ELLE › Lifestyle › Deze beroemdheden hebben de grootste invloed op de consument