De toekomst kunnen we niet voorspellen maar op de beautytrends die dit jaar zullen doorbreken hebben we wel al een zicht. Wat hangt er in de lucht en wat smeren we dit jaar allemaal op ons gezicht en lichaam?
Het jaar mag dan nog maar een maand bezig zijn, een strenge internationale jury van ELLE-beautyjournalisten stemde wel al op hun favoriete beautyproducten van 2018. Benieuwd naar welke lanceringen een ELLE Beauty Award in de wacht sleepten? Surf dan snel naar het overzicht met alle winnaars.
Het begrip 'trends' staat ter discussie. Steeds vaker horen we dat alles mag en alles kan en dat échte trends zoals we die in de jaren 70, 80 en 90 kenden niet meer bestaan. Zo neemt Terry Barber, director of make-up artistry bij M.A.C Cosmetics, het woord liever niet meer in de mond. De eigenaar van een van de meest inspirerende Instagramaccounts (@terrybarberonbeauty, een combinatie van make-up en humor, we love!) heeft het tegenwoordig liever over 'directions', een zacht duwtje in de juiste richting. Wars van alle ‘directions’ of niet-trends blijven rasechte beautyklassiekers zoals een rode lip of zwarte eyeliner overeind. ‘Die gaan we keer op keer herinterpreteren door bijvoorbeeld de randjes van een rode mond te vervagen, een paar extra lagen mascara aan te brengen of oogschaduw te herleiden tot een dikke streep.’ De catwalk blijft een bron van inspiratie. ‘Kijk naar wat er om je heen gebeurt, maar doe er steeds je eigen ding mee. Schaamteloos kopiëren is uit den boze.’
Volgens Pinterest zijn trends anno 2018 nog wel aan de orde. Op basis van de zoektermen ingegeven door miljoenen Pinners stelde het virtuele prikbord een aantal duidelijke trends op. Benieuwd of je helemaal mee bent? Bekijk dan hier de grootste beautytrends volgens Pinterest.
Ook wij voelen een aantal tendensen in de lucht hangen. En dan hebben we het niet over de it-kleur van het seizoen, maar wel over de manier waarom we naar beauty kijken, het beleven en welke producten een plaatsje in de spotlight veroveren.
MAKE-UP: HOLOGRAPHIC
De populariteit van eenhoorns en zeemeerminnen liet ook zijn sporen na op de beautywereld. Haren kleurden in alle pasteltinten en ook make-uppaletten barsten van de zeemzoete kleurtjes. Dit jaar wordt er een versnelling hoger geschakeld en brengen tal van merken, van budget tot prijzig, holografische make-up op de markt. Wat betekent dit? Dat één kleur, niet zomaar één kleur is. Afhankelijk van de weerkaatsing van het licht verandert jouw oogschaduw, lippenstift, nagellak of highlighter van tint. Verschillende shades voor één prijs dus. Of je all the way gaat of het liever subtiel houdt, bepaal je helemaal zelf.
1. Kaleidoscope Dream Eyeshadow Palette van Urban Decay, € 39,00
2. Nagellak met holo-effect van Kiko Cosmetics, € 2,45
3. Holographic Lipgloss van M.A.C Cosmetics, € 24,50
4. Spectra Light Eyeshadow Glow Kit van Catrice, € 4,99
5. Holographic Highlighter Stick van BE Creative Make Up, € 14,95
MAKE-UP: Foundation
Yup, ook dit seizoen draait het allemaal om een mooie, egale huid met een gezonde 'glow'. Die krijg je dankzij je favoriete highlighter, voor een egale teint doe je een beroep op een slim geformuleerde foundation. Het mag allemaal weer een beetje dekkender, zonder als een masker op de huid te liggen. M.A.C Cosmetics zet de Studio Fix Fluid Foundation opnieuw in de spotlight (je leest er hier alles over) en ook Bobbi Brown en Estée Lauder brengen na de hype van BB Creams opnieuw meer dekkende basisproducten op de markt. Omdat diversiteit ook de beautywereld meer aan bod komt, lanceren verschillende merken meer tinten waardoor elke huidskleur zijn of haar gading vindt. (met dank aan Rihanna's Fenty Beauty dat maar liefst veertig verschillende foundationkleuren op de markt bracht) De vernieuwde formule van Accord Parfait van L'Oréal Paris is tegenwoordig in 21 kleurnuances verkrijgbaar en ook Estée Lauder voegde nieuwe tinten toe aan het Double Wear-gamma. De dekking van die laatste is trouwens indrukwekkend. Ben je op zoek naar een makkelijk te gebruiken fond de teint die werkelijk alle oneffenheden (littekens van chirurgische ingrepen, acne, geboortevlekken, vlekken door de zon en spataders camoufleert) wegwerkt, is dit product een echte aanrader.
1. Skin Long-Wear Weightless Foundation SPF15 van Bobbi Brown, € 42,00
2. Accord Parfait Foundation van L'Oréal Paris, € 16,99
3. Le Teint Ultra Fluide Foundation van Chanel, € 50,00
4. Perfect Color Perfect Finish Liquid Foundation van Primark, € 4,00
5. Double Wear Maximum Cover Camouflage Makeup for Face and Body Broad Spectrum SPF 15 van Estée Lauder, € 44,24
6. Diorskin Forever Undercover van Dior, € 47,96
MAKE-UP: Lippen
Mat, glossy, met glitters, metallic of glossy, geen liptrend die dit jaar niet aan bod komt. In felle knalkleuren, klassiek rood of neutraal, alles kan en alles mag. Zo lang je je lippen maar in de kijker zet.
- Dior Lip Glow in Holo Glow van Dior, € 38,43
- Pure Color Envy (mat, metallisch en vinyl) van Estée Lauder, € 35,70
- Lip Me Lots Lipstick van Kiko Cosmetics, € 6,95
- Phyto Lip Twist Mat van Sisley, € 37,00
- Splash Lip Gloss + Hydration van Clinique € 23,80
- Lip Colour Ink (Matte Finish) van Guerlain, € 30,50
Skincare: op maat van je DNA
Toon me je DNA en ik vertel je wie je bent. Of op zijn minst welke
crèmes je moet smeren. Barbara Geusens lanceerde vorig jaar Nomige, de allereerste verzorgingslijn gebaseerd op je eigen DNA op de Belgische markt. Nieuwsgierig als we zijn, ondergingen we gewillig een speekseltest. Niet veel later lag het verrassende verdict in onze mailbox.
Wil je meer weten over de zin/onzin van de DNA-crème? Lees hier onze review.
Skincare: nutricosmeticA
Smeren en slikken!
Voedingssupplementen die een prachtige huid en glanzend haar beloven zitten in de lift. Met het Advanced Nutrition Programme slik je vier weken lang dagelijks vijf pilletjes met vitamines D, Omega 3 en anti-oxidanten.
De ANP Skin Boxes zijn te koop in de Hélène V. verkooppunten. Klik hier voor een instituut in je buurt.
Hét haaraccessoire: twee speldjes
Een middenstreep en twee speldjes, meer is er soms niet nodig om je haar op een stijlvolle manier in de plooi te houden.
LEES OOK: Wedden dat jij je schuifspeldjes op de verkeerde manier gebruikt?
TREND: Less is more
Een beetje beautyliefhebbers kent het probleem van uitpuilende badkamerkastjes en onder het gewicht van potjes en flesjes kreunende ladekasten. Dit jaar ga we resoluut voor minder en vliegt iedere crème, serum, essence of toner die na een smeertestje geen meerwaarde voor de huid betekent, de deur uit.
Eindbestemming: een goed doel of het containerpark. Less is vaak more, zeker als het huidverzorging betreft. Met de make-upcollectie is het net iets minder eenvoudig. Je bent immers altijd op zoek naar die ene mascara, dat romige crèmekleurige oogpotlood en die perfect geformuleerde foundation.
Om ongewenste bacteriële infecties te voorkomen, hou je de houdbaarheidsdata
van je make-upproducten maar beter nauwlettend in de gaten. Mascara
is elke zes maanden aan vervanging toe, oogpotloden moeten regelmatig gescherpt worden en zijn na een jaar over hun hoogtepunt heen. Slingert
die ene lippenstift al meer dan twee jaar op de bodem van je handtas?
Dan is het tijd om een nieuw kleurtje uit te zoeken. Net zoals langer dan anderhalf jaar dezelfde foundation smeren, is ook met een nog opgemaakt
gezicht tussen de lakens kruipen uit den boze. Vermijd ontstekingen, droge vlekken en onnodig verlies van wimpers door iedere avond – hoe
laat het ook wordt – alle make-up met een milde reiniger te verwijderen
LEES OOK: Zo schep je orde in je make-upcollectie
LEES OOK: How To: nagellak opbergen
trend: Treinmake-up
Steeds meer vrouwen maken van hun tijd op de trein, tram of bus gebruik om hun make-up aan te brengen. ELLE UK’s beauty director Sophie Beresiner ontpopte zich tot een expert in het gebied en deelt haar dagelijkse make-up on the move avonturen via Instagram (@sophieberesiner) Haar volgers zagen haar al rechtstaand make-up aanbrengen in een overvolle metro, in de passagiersstoel naast haar rijdende echtgenoot én in een vliegtuig. Aan ELLE.be deelt ze haar ultieme rijdende do's en dont's. Eén ding is zeker: je make-up achter het stuur van een rijdende auto aanbrengen is absoluut uit den boze.
Lees hier het volledige interview met Sophie
TREND: het beautycafé
We mogen alleen maar hopen dat er in 2018 meer zaken als deze uit de grond gestampt worden. Het Happy Skin Kafé combineert namelijk twee van onze favoriete activiteiten: beautybehandelingen en aan de toog hangen. Hier volgt het ene door het andere of omgekeerd. In de stijlvol ingerichte behandelkamer kan je terecht voor een verzorging met de producten van Environ, op de eerste verdieping is er een brow-bar en nail bar. Bovendien is dit beautywalhalla ook een perfecte plek om deel te nemen aan de verschillende workshops die er worden aangeboden. Bovendien zijn alle producten waarmee de experts aan de slag gaan (jane iredale, environ, Koh, en een resem niche parfums) ook allemaal te koop.
Nagenieten kan met een heerlijke kopje koffie en een stukje taart in het café met groene moswand. Ook voor een gezonde snelle lunch ben je in dit uniek concept aan het goede adres. Alle info op www.happyskinkafe.com
Ook in Hasselt hadden ze al begrepen dat de combinatie van schoonheidssalon en koffiebar een gat in de markt is. In Café Beauté kan je terecht voor een uitgebreid gamma aan verzorgingsbehandelingen, een frisse snit, een manicure,...
Lees hier alles over deze Hasseltse hotspot.
XXL make-uppaletten
In 2018 geldt: the bigger the better. Heel wat make-upmerken brengen paletten uit waar je verschillende kanten mee opkan. Misschien niet zo handig in de handtas, maar wel ideaal om mee te nemen op vakantie.
1. Jetsetter Palette van Gigi Hadid X Maybelline
2. Distortion Eyeshadow Palette van Urban Decay, € 55
3. My only 1 lipstick palette van Essence, € 9,89
4. XXL Make-up palet van Close Brussels, € 39,90
Skincare: groenten en fruit smeren
Een gezond dieet is niet alleen belangrijk om je gewicht onder controle te houden, ook je huid en haar varen wel bij verstandige voedingskeuzes. Voldoende groenten en fruit eten is dan ook een must maar wist je dat je ze ook kan smeren? Nu beautymerken het belang van natuurlijke ingrediënten steeds meer omarmen, verwerken ze krachtpatsers zoals groenten en fruit ook in hun producten. Een zuiverende kiwiscrub of een hydraterende olie met wortelextracten? De groente- en fruitafdeling bevindt zich nu gewoon in je badkamer.