Kledinggigant Asos krijgt zware kritiek te verwerken over het merk Noose & Monkey dat ze online verdelen. Velen nemen aanstoot aan de merknaam wegens de racistische connotatie.
Hey @ASOS, you know i love you guys, but how are you carrying a brand with THIS name?! TRULY unacceptable. & extremely unfair to the models, as well. h/t bsfc https://t.co/fzuXR1haQF
— nicolette mason (@nicolettemason) February 8, 2018
In een reactie verwees Asos eerst naar het verhaal achter de merknaam. Op de website van Noose & Monkey valt te lezen dat de naam uit folklore komt. Een aap verkleed als officier zou aangespoeld zijn in het kuststadje Hartlepool. De inwoners zouden vervolgens het dier opgehangen hebben in de veronderstelling dat het een Franse soldaat was.
The brand’s name is a reference to a case of mistaken identity in the Napoleonic Wars, you can find out more here: https://t.co/z2vDPubmqW
— ASOS_US (@ASOS_Us) December 12, 2017
Maar na aanhoudende kritiek liet Asos weten dat het merk verwijderd werd van hun website en ze zullen samenwerken met Noose & Monkey om het probleem aan te pakken.
The name of the brand has caused some offence therefore we've made the decision to remove it from our site. We're working with Noose & Monkey on this.
— ASOS Here to Help (@ASOS_HeretoHelp) February 10, 2018
Rellen in Zuid-Afrika
Asos is niet het enige merk dat kritiek kreeg te slikken wegens racistische connotaties. Vorige maand kwam ook retailer H&M in een mediastorm terecht toen ze een foto publiceerden van een zwart jongetje met een trui waarop te lezen stond: 'coolest monkey of the jungle'. Bekende namen zoals rapper The Weeknd, voetballer Romelo Lukaku en basketter LeBron James veroordeelden de foto en in Zuid-Afrika braken zelfs rellen uit in plaatselijke H&M-winkels. De Zweedse kledingketen liet de foto verwijderen van hun website en nam de trui uit productie.