Een blondine en een brunette, de een Franstalig en de andere Vlaams. Toch hebben Tineke Bracke (30) en Charlotte Walckiers (31) meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Ze delen een apart gevoel voor humor, zijn niet vies van een gin-tonic en vormen het duo achter het Belgische cosmeticamerk Close Brussels. ELLE zocht hen in het hoofdkantoor van Planet Parfum op voor een blik achter de schermen en een deugddoende skin tonic.

belgian beauty close brussels

Tineke Bracke

โ€˜Iโ€™ll have another skin tonicโ€™ is niet wat je me op vrijdagavond in het oor van een barman hoort brullen, wel is het de naam van een toner uit het gamma van Close Brussels. Het in-house merk van Planet Parfum kreeg vorig jaar een complete make-over en heeft nu naast make-uppenselen en oogschaduwpaletten nu ook huidverzorgingsproducten en nagellak in het gamma zitten. En als het van Tineke Bracke (30) en Charlotte Walckiers (31) afhangt, het dynamische duo verantwoordelijk voor de wedergeboorte van het merk, brengt de toekomst nog meer kwalitatieve, slim geformuleerde en betaalbare beauty. De plannen zijn ambitieus maar haast om van Close Brussels een internationaal merk te maken, is er niet. โ€œNatuurlijk willen we groeien, maar we willen alles stap voor stap doen. Het moet organisch gebeuren. Charlotte en ik zijn enorm veeleisende mensen, het is dus niet verwonderlijk dat dit proces wat tijd in beslag neemtโ€, zegt Tineke terwijl ze druk in de weer is met het selecteren van kleuren van een nieuw oogschaduwpalette. Voor ze bij Planet Parfum aan de slag ging, werkte ze als productontwikkelaar voor een grote Belgische chocolatier. โ€œDaar was ik verder ook verantwoordelijk voor de storytelling en packaging. Het lijken heel uiteenlopende werelden maar ergens ligt mijn job hier in het verlengde van wat ik toen deed.โ€ Ook Charlotte heeft een verleden in de wereld van de chocolade. โ€œVoor een passage op de marketingafdeling van Dior en Lโ€™Orรฉal, werkte ik voor Pierre Marcolini. In 2016 ging ik aan de slag bij Planet Parfum en zette ik samen met Tineke de schouders onder Close.โ€

Charlotte Walckiers

Gezichtsmaskers voor babyโ€™s

Een samenwerking die van in het begin vlot verliep. โ€œWe zijn complementair: Charlotte is sterk in de communicatie en het commerciรซle aspect, ik ben vooral creatief en goed in het oppikken van trends. We zijn complementair en delen een rijk gevoel voor humor. Het werkt echt heel goed.โ€ Behalve wanneer een zware jetlag of vermoeidheid roet in het eten gooit want een make-upmerk runnen, betekent ook veel reizen. โ€œHet is belangrijk om te weten wat er wereldwijd in de beautysector gebeurtโ€™, zegt Tineke. โ€œDat inspireert ons ook bij het ontwikkelen van onze collecties. We brachten onlangs een bezoek aan een grote beurs in Hongkong waar heel wat Aziatische merken hun nieuwigheden voorstelden. De merken zitten op gebied van skincare vaak enorm voor op de Europese markt en zijn een bron van inspiratie. Tijdens onze trip kon een bezoek aan Seoul, toch wel de beauty capital of the worldโ€™ natuurlijk niet ontbreken. Wist je trouwens dat daar meer cosmeticawinkels dan kledingwinkels zijn?โ€ Op die buitenlandse trip leren de twee trouwens ook welke trends ze niet mee naar huis moeten brengen. โ€œNiet alles wat we daar ontdekken, is geschikt voor de Belgische marktโ€, aldus Charlotte. โ€œZoals gezichtsmaskers voor babyโ€™s, kan je het geloven? Dat is een marksegment dat we met Close zeker niet zullen aanborenโ€. Ook producten die pijn doen, zullen in de toekomst niet in het gamma van Close opduiken. โ€œHet is moeilijk te geloven maar producten die pijn doen worden daar als efficiรซnt gezien. Er staat zelf op de verpakking van maskers: โ€˜dit product doet pijn!โ€™. De winkelbeleving en uitstekende service is wรฉl iets wat we mee naar huis willen brengen.โ€

Samen op cafรฉ

Je hoeft maar een paar producten van Close in handen krijgen om te begrijpen dat humor een groot deel van het DNA uitmaakt. Zo heet een witte nagellak โ€˜Jane Snowโ€™ en verwijder je oogmake-up met โ€˜Shake it & get nakedโ€™. De inhoud van de producten mag dan wel bloedserieus zijn maar de buitenkant heeft een groot tongue-in-cheek gehalte. โ€œMet de grappige namen willen we vrouwen al vanaf โ€™s ochtends in de badkamer een goed gevoel gevenโ€, zegt Charlotte. Marketing en communicatie mag dan haar dada zijn, de namen van de producten, bedenken ze samen. Op cafรฉ. Het liefst na een paar gin-tonics. โ€œDat zijn onze leukste momentenโ€, zegt Tineke. โ€œMaar makkelijk is het zeker niet. De namen moeten iets vertellen over het product, een kwinkslag hebben en door de twee landstalen begrepen worden. Zelf ben ik nog altijd tevreden over de ontschminkingsmelk โ€˜Silky Milky Superstarโ€™ en de gezichtsscrub โ€˜Abricot, Mon Hรฉrosโ€™โ€, zegt Tineke. โ€œMicelle My Belle, een verwijzing naar het nummer van The Beatlesโ€ was ook een toffeโ€, vult Charlotte aan. โ€œWe werken graag met verwijzingen naar de populaire cultuur maar moeten opletten dat het niet te ingewikkeld wordt. Zelf vond ik de nagellak remover โ€˜Sayonara Expressโ€™ clever gevonden, maar na een rondvraag in onze omgeving bleek dat niet iedereen het begreepโ€. (lacht)

Soms zijn de namen complex maar de formules van de producten zijn het altijd. โ€œWe nemen onze tijd om de samenstellingen te maken want we willen dรฉ beste verzorging met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediรซnten aan een interessante prijs aanbiedenโ€, zegt Charlotte. โ€œDaar kan best wat tijd in kruipenโ€, zegt Tineke. โ€œShake it & get naked, een bifase make-upremover, was een grote uitdaging. Een oogproduct moet efficiรซnt maar ook zacht zijn. Er moet voldoende oliefase zijn maar zeker niet te veel. Van dat product zijn zeker negen verschillende versies gemaakt. Voor de rest heeft het me een jaar gekost om alle producten op punt te krijgen.โ€

Brussels Airport

Op het bureau van Tineke en Charlotte liggen grote paletten met tientallen verschillende losse oogschaduwkleurtjes. Diegenen die de strenge selectie van Tineke overleven, zullen eindigen in een palette dat later in de winkel zal liggen. โ€œIk vind de kleurenselectie van Close enorm geslaagd. De tinten van onze paletten sluiten aan bij de wens van de Belgische vrouw. Die kiest over het algemeen voor rustige tinten, maar dat betekent zeker niet dat er geen ruimte is voor felle kleurtjesโ€. Wat de Belgische vrouw nu precies wilt en nodig heeft, is altijd top of mind. โ€œAlles moet praktisch zijn voor haar. We kiezen daarom voor lichte tubes en verpakkingen van 100 ml zodat ze meekunnen op reis.โ€ Wie op het punt staat een lange vliegtuigreis te maken, kan binnenkort nog last minute een Close productje shoppen. Het is de bedoeling om binnenkort onze travel proof producten te kunnen verkopen in de International Duty Free winkels van Brussels Airport.โ€

Toekomstmuziek

De toekomst van Close is ambitieus. Zo hopen Tineke en Charlotte dit jaar een eigen winkel te openen. Eentje waar je ook paarse oogschaduw zal vinden want โ€“ extra! extra! โ€“ die kleur is volgens de beauty expertes het nieuwe zwart. โ€œOok nail art is nog niet voorbijโ€, verzekert Tineke. โ€œIn onze nieuwe collecties zitten ook verschillende accessoires om de nagels te verzorgen en onderhouden. Nog iets wat we oppikten tijdens onze reis in Korea.โ€ Ook op de agenda: de fun-factor van het merk, ook in de winkels, nog verhogen. Misschien door een samenwerking met een Belgisch modelabel? โ€œDaar staan we zeker voor open. Het zou leuk zijn om een Belgische jonge designer een make-uptasje te laten ontwerpen. Iemand die net als wij in de start-up fase zitten,โ€ zegt Tineke. Op zoek naar een beroemde ambassadeur is het duo niet. โ€œAlhoewel, we hebben wel een pakketje naar burgemeester Philippe Close gestuurdโ€. (lacht)