Meer dan 6 decennia was de identiteit van beauty pionier Sally Hansen, aan wie het iconische Sally Hansen merk haar naam dankt, een mysterie. Drie jaar geleden starten Coty en het Sally Hansen merk een missie om samen met een team van onderzoeksjournalisten meer over haar te weten te komen. Zij doorzochten internetbestanden, genealogische databanken en gemeentearchieven, volgden talloze doodlopende sporen om uiteindelijk het legaat van deze onverschrokken, vrouwelijke entrepreneur te onthullen, wiens ware nalatenschap we nu pas beginnen te begrijpen.
Toen Sally Hansen in 1963 overleed liet ze nagenoeg geen sporen na van haar bestaan. De missie om Sally Hansen op te sporen begon in 2014 onder leiding van de toen nieuwe en gedreven brand leader Jeremy Lowenstein en resulteerde in het ongelofelijke aantal van 49.120 vrouwen met de naam Sally Hansen. Door nauwkeurig onderzoek kon het team dit aantal terugbrengen tot 14.000 en, na talloze doodlopende sporen en vergeefse telefoontjes, kwamen zij op een overlijdensbericht van een fabrieksarbeider die ooit bij ‘Sally Hansen Cosmetics’ had gewerkt. Dit bleek de sleutel tot het vinden van twee nog levende verwanten van Sally Hansen. Door het bestuderen van foto’s, huwelijksaktes en andere documenten begon Sally Hansens verhaal vanaf dat moment langzaam boven water te komen en onthulde een self-made woman die haar tijd ver vooruit was.
Haar verhaal begint in 1935 toen Sally de parfumeriewinkel ‘La Finné’ van haar ouders overnam en deze veranderde in ‘House of Hollywood’, een moederbedrijf met merken en producten in meerdere categorieën, waaronder cosmetica, haarverzorging en parfums. In 1941 voerde Sally een snelle en verbluffende herstructurering van het bedrijf door en maakte van ‘House of Hollywood’ een nationale onderneming.
In 1945 woonde Sally in New York City omdat deze stad de ideale uitvalsbasis was om haar business uit te breiden en Sally Hansen, Inc op te richten. In 1957 haar baanbrekende handelsmerk “Hard As Nails”, de originele, verhardende treatment die nog steeds één van de bestsellers is in het huidige portfolio van het merk, officieel geregistreerd. Dit was het eerste product dat Sally’s naam droeg, met een logo ontworpen door haar derde echtgenoot, Jack Newton, een grafisch ontwerper.
Naast haar beautybusiness was zij de eerste vrouwelijke voorzitter van de California Cosmetics Association, een schreef ze meer dan dan 90 beautycolumns “Your Candid Mirror” voor de Los Angeles Times. Hansen werd vereerd als een bijzondere schrijfster die lezers inspireerde met advies over schoonheid en persoonlijke verzorging, met topics als manicure & pedicure, lipstick en haarverzorging tot zelfs lichaamshouding.
Als spil in de social scene van Hollywood organiseerden Sally en haar trendy echtgenoot Adolf Hansen regelmarig celebrity feestjes in hun glamoureuze villa. Sally Hansen was ook een dierenvriend, balletdanseres, choreografe en globetrotter.
Als visionaire die haar tijd ver vooruit was, geloofde ze dat schoonheid meer is dan lipstick, nagellak en er verzorgd uitzien. Beauty is vriendelijkheid, tolerantie, zelfvertrouwen, karakter en levensstijl. Zij was zelf het voorbeeld van grenzeloze energie, aangeboren zakelijk inzicht en een stalen zelfvertrouwen.
“Sally maakte deel uit van een stroom vrouwelijke entrepreneurs die pioniers waren in zowel de mode- en beautywereld, gecreëerd voor en door vrouwen.”, zegt Jeremy Lowenstein, Vice President of Global Marketing bij Sally Hansen. “Ze richtte zich echt op de behoeften van alle vrouwen ongeacht leeftijd en economische achtergrond en spoorde hen aan om moedig, mondig en mooi te zijn.”
Het erfgoed van dit beauty-icoon leeft nog steeds voort door de essentie van het Sally Hansen merk, waarbij het draait om zowel authentieke als functionele schoonheid. Een self-made woman, die onbeschroomd progressief was voor haar tijd, haar verhaal blijft inspirerend en haar producten zullen worden doorgegeven aan toekomstige generaties.