Dat er altijd twee actrices een Oscar mee naar huis nemen, voor beste hoofd- en bijrol, ligt al jaren vast. Maar in de andere categorieën was er vaak geen enkele vrouw te bespeuren. Dit jaar komt daar eindelijk een beetje verandering in. Deze vijf vrouwen maken zondagnacht méér dan terecht kans op een gouden beeldje.
Nadat Natalie Portman op de Golden Globes uitreiking in januari de Best Director prijs had aangekondigd met de sneer "en dan nu de uitsluitend mannelijke genomineerden", is er naar aanleiding van de Oscars wat meer hoop op vrouwelijke winnaars in de niet-actrices-categorieën. De lijst van genomineerden zit nog altijd propvol mannelijke kanshebbers, en toegegeven: twee van deze vijf dames zijn genomineerd in de 'beste actrice' categorie, maar deze vrouwen hebben volgens ons die oscar al dubbel en dik verdiend.
1/ Greta Gerwig: Best Director
Misschien ken je haar wel van Frances Ha of Mistress America, twee films die ze samen met regisseur Noah Baumbach schreef en waar ze de hoofdrol in speelde. Haar regiedebuut Lady Bird is niet alleen genomineerd als beste film, Gerwig kreeg als (amper) vijfde vrouw ooit een nominatie in de categorie beste regisseur. Mocht ze winnen, dan is ze pas de tweede vrouw die het beeldje voor Best Director mee naar huis neemt: dat lukte tot nu toe enkel Kathryn Bigelow met The Hurt Locker.
Maakt ze kans? Volgens ons wel. Want Lady Bird is een topprent, vol fijne personages die oprecht worden neergezet door een topcast. De film is grappig, slim, ontroerend, fantastisch opgebouwd en oh zo mooi in beeld gebracht. Valt het op dat wij team Greta zijn?
2/ Frances McDormand: Best Actress
Dat Frances McDormand een toptalent is, weten we al sinds ze haar debuut maakte in Blood Simple van de Coen broers. Daarna volgde Fargo, The man who wasn't there, Burn after reading en nu Three billboards outside Ebbing, Missouri. Ze is fenomenaal als Mildred Hayes, die drie grote billboards aan de rand van haar dorp afhuurt om de lokale politie aan te sporen om de moordenaar van haar dochter te vinden. 'Een vrouw met ballen' is eigenlijk een nogal suffe omschrijving van een straffe madam - want waarom zou een vrouw daarvoor een mannelijk lichaamsdeel nodig hebben? - maar dat is eigenlijk precies wat ze is. Want als zij niet voor haar dochter opkomt, wie doet het dan wel?
3/ Laurie Metcalf: Best Supporting Actress
We moeten eerlijk toegeven dat haar naam niet meteen een belletje deed rinkelen toen we lazen dat Greta Gerwig haar had gecast voor de rol van de moeder van Lady Bird. Haar gezicht kwam ons wel enigzins bekend voor - ze speelde jaren geleden mee in de serie Roseanne - maar toen we haar aan het werk zagen op het grote scherm in Lady Bird, waren we meteen fan. 'Laurie Metcalf was hiding in plain sight' kopte de New York Times boven een stuk over hoe deze 62-jarige actrice eindelijk gewaardeerd wordt als het megatalent dat ze is.
4/ Mary J. Blige: Best Original Song
Eigenlijk is ze de zangeres twee keer genomineerd, zowel als beste actrice in een bijrol als voor beste originele song, voor de Netflix-film Mudbound. Maar aangezien wij al supporteren voor Laurie Metcalf in die eerste categorie, gunnen we Mary J het beeldje voor Mighty River, dat te horen is in de film die gaat over twee boerenfamilies, een blanke en een zwarte, in het Mississippi van de jaren 40, een maatschappij die nog doordrongen was van racisme en onrechtvaardigheid naar zwarten toe. "Time tells no lies ... But if you're lucky it will be kind" zingt Blige, en wij hopen alvast mee op dat geluk - en heel veel stemmen - zodat ze zichzelf een echte oscarwinnares kan noemen.
5/ Rachel Morrison: Best director of Photography
Hoewel deze naam je vast niets zegt, zorgt de nominatie van Morrison dit jaar voor een échte primeur. Want zij is de eerste vrouw ooit die kans maakt op een oscar in de categorie Best Director of Photography voor Mudbound.
De cinematograaf bepaalt de visuele stijl en sfeer van een film, door het script vaak shot per shot visueel uit te werken, en drukt zo een grote stempel op het eindproduct. Heel wat regisseurs werken altijd met dezelfde cinematograaf samen omwille van hun kenmerkende stijl. Morrison zorgt er in Mudbound voor dat je je écht in de Mississippi Delta van de jaren 40 waant, met haar prachtige rijke shots die - mocht je ze still per still inkaderen - lijken met een analoge camera te zijn gemaakt.
Je kan de oscaruitreiking live volgen via Telenet Play More.