De voorbije modeweek bracht het ELLE team opvallend veel tijd door in sterrenhotels, op de loer voor interviews met de crème van modeland. Deze week onthullen we onze ontmoeting met Bella Hadids styliste Elizabeth Sulcer. 

Icone citation

Vrijdag 2 maart 2018: we staan aan de vooravond van de Oscars en in Parijs draait de modeweek op volle toeren.  Sterrenstyliste Elizabeth Sulcer coördineert beiden vanuit haar hotelkamer in de Lichtstad, een kamer waar wij om 22u30 stipt binnenvallen voor een babbel tussen pot en schmink over de geheimen van een geslaagde sterrengarderobe.

Wie? De naam Elizabeth Sulcer doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar krijgt in Hollywood zelfs de meest arrogante filmsterren klein. De styliste verdiende haar strepen in het atelier van wijlen Alexander McQueen, regelde daarna de editorials van verschillende toonaangevende magazines zoals Vogue en Numéro, lanceerde haar eigen kledinglijn Palmer Girl en houdt zich de laatste jaren ook bezig met de persoonlijke stijl van ’s werelds meest populaire it-girls. Ze is het brein achter tal van iconische rode loper looks en de begerenswaardige street garderobes van de zusjes Hadid, Kaia Gerber, Taylor Hill, Elsa Hosk,  Romee Strijd en co. Met dank aan Sulcer zien hun paparazzi foto’s eruit als high fashion editorials en dat is tegenwoordig cruciaal: een plaatsje bovenaan de stijlradar is immers goud waard, het levert felbegeerde modecampagnes, contracten met grote huizen én in het verlengde daarvan interessantere opdrachten op. Denk maar aan Kristen Stewart, Marion Cotillard en Jennifer Lawrence, die na succesvolle rode loper verschijningen én flatterende foto’s op straat plots naar de top van Hollywood werden gekatapulteerd. Hun acteertalent zit daar uiteraard voor veel tussen, maar onderschat de kracht van een magisch mooie garderobe niet.

Terwijl Elsa Hosk, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio, Stella Maxwell en Jasmine Sanders (Elizabeth noemt ze liefdevol “mijn meisjes”) zich in LA strikt volgens de instructies van hun styliste voorbereiden op de Oscars, selecteert die laatste op de Parijse catwalks alvast de looks waarin ze hen later in het red carpet seizoen zal hullen.

Icone citation

Uiteraard is ze niet de enige sterrenstyliste front row en is het vaak een race om wie als eerste de mooiste jurk kan claimen. Geen enkele ster wil immers een rode loper betreden in hetzelfde exemplaar als een concurrente en de exclusiviteitsregels zijn streng…

“Dat valt voor mij wel mee. Je hebt stylisten die na de show recht op de designer afstormen om hun favoriete stukken te reserveren, maar zo werk ik niet. Waar ik tijdens fashion week vooral naar op zoek ga –buiten slaap, haha…- is inspiratie. Ik wil ideeën opdoen voor mijn klanten, begrijpen wat er leeft en op basis daarvan een mooie look samenstellen. Het is inderdaad zo dat het aantal beschikbare jurken gelimiteerd is en dat je voor een festival aan het einde van het rode loper seizoen, zoals Cannes, minder keuze hebt, maar daarin ligt de uitdaging. Het is de reden waarom ik graag customize in samenwerking met mijn klanten en de designers. Nog andere stylisten werken heel last-minute en maken slechts daags voor de Oscars hun definitieve selectie, maar ook dat lukt niet voor me: ik plan elke look al maanden op voorhand in, kwestie van te kunnen aanpassen waar nodig en elke tegenvaller uit te sluiten.”

Over tegenvallers gesproken, een nu al iconische Elizabeth look is de nauwelijks aanwezige zijden Alexander Vauthier jurk waarin ze Bella Hadid de trappen van Cannes op stuurde. Het rode niemendalletje schommelde gevaarlijk over de schaamstreek van het gevierde model en leek elk moment van haar imposante sideboob te kunnen glijden. Het maakte de aanwezige fotografen hoorndol maar tot hun grote teleurstelling bleef de verwachte blooper uit –ondanks de  bizarre kronkels waarin het model zich draaide. “Eerlijk? Ik zou iedereen het gebruik van een goede fashion tape aanraden, maar in Bella’s geval kon zelfs dat niet baten. Het geheim van die jurk is een ingebouwde bodysuit die alles muurvast op zijn plaats hield. Er viel niets te flashen, geloof me.”

Hadid is één van de muzes van Dior en het is ook voor andere A-listers geen uitzondering om onder contract te staan bij een modehuis –wat betekent dat ze verplicht diens creaties moeten dragen. Beperkt dit een stylist in haar creativiteit? “Bijlange niet, het zijn vaak ook niet de minste huizen en het is een eer om met die designers en hun ateliers te kunnen samenwerken. Je kan moeilijk nièt blij zijn om met Dior of Chanel je ding te doen. Meestal weet je voor je er een nieuwe klant aanneemt ook of die onder contract staat, dus als je dat als stylist echt vervelend vindt, kan je altijd de klant weigeren.”

Zover voor de gevestigde waarden, maar tegelijk staat Elisabeth er ook om bekend opkomende designers een duwtje in de rug te geven. Zo steekt ze haar beroemde clientèle regelmatig in het Belgische label Leo, dat prompt voet aan grond krijgt over de grote plas.

“Het is belangrijk om jong talent te steunen en altijd en overal voor open te staan. Het is onze taak om opkomende designers een duwtje in de rug te geven, wie weet staan ze morgen aan het hoofd van een groot modehuis of groeit hun label uit tot iets fenomenaals. Bovendien is het maar eerlijk: ik werd ook gesteund toen ik net begon, tijd om mijn steentje bij te dragen. Ik doe het vooral in de streetstyle looks van mijn klanten, maar geef ze ook via social media een shout-out. Ik ontdek ze vooral via Instragram, maar ook via mijn connecties in het wereldje, omdat PR’s me erover aanspreken of omdat ik andere stylisten ermee zie werken.  Dat is tegenwoordig een zegen: we zijn veel meer connected dan pakweg tien jaar geleden: via social media kan je gemakkelijk een label opsporen en contacteren, dat vergemakkelijkt mijn job en geeft me een breder spectrum om in te werken.” Wil je dus weten wie de Riccardo Tisci’s van morgen zijn? Houd de street looks van Kaia en co in de gaten!

Icone citation

Maar wàt als kleine Kaia (het kind is amper zestien…) zich niet houdt aan de looks die Elizabeth voor haar samenstelde? Wat als ze zelf gaat stylen en de bal verkeerd slaat?

“Haha, sommige klanten zijn bang, maar ik zal heus niet bijten. Soms moet ik lachen als ik zie wat ze uit de kast hebben gehaald, maar dat gebeurt zelden. Mijn werkwijze is heel persoonlijk en hangt echt af van wat zij van me verwachten. Sommigen willen inderdaad kant en klare setjes, anderen zijn ultra zelfstandig en bestellen gewoon één of twee looks. Nog anderen willen tijdens fittings brainstormen en hun eigen styling onder mijn vleugels uitproberen, en dat is voor mij én voor hen natuurlijk het meest interessante: ik lèèr ze dan echt hun stijl aan.

Ondertussen slaat de klok elf uur en valt Elizabeths man Tom de kamer binnen: ze moeten dringend naar een feestje vertrekken en hij vond zonet een paar valse diamanten in zijn jaszak, quid? “Dat heb je op het feestje van Anna Dello Russo opgeraapt vorige week, weet je dat niet meer?” Terwijl het koppel de herkomst van de diamanten probeert te achterhalen, komt ook een assistent binnengewaaid: of Elizabeth even een telefoontje uit LA (waar het klaarlichte dag is) kan aannemen, want één van “mijn meisjes” blijkt toch een onverwachte hapering te ondervinden met haar Oscarjurk. De gemiddelde mens zou ervan uit zijn voegen springen, maar de styliste blijft er zo rustig als een boedha op retraite onder. Diamanten, Oscars, de twijfels van topmodellen en de duizenden andere zorgen aan haar hoofd: ze horen bij de job, no biggie

Enkele dagen later blijkt alles trouwens perfect te zijn gelopen in LA, bekijk hier de waanzinnige Oscar looks van Elizabeth, die duidelijk graag uitpakt met de imposante benen van haar protégés…

Elsa Hosk

Stella Maxwell

elizabeth_sulcer_stylist_bella_hadid_interview_oscars_cannes_

Adriana Lima

Alessandra Ambrosio