Als de Chinese Lina in Parijs landt, is ze ervan overtuigd dat ze hier in een mum van tijd rijk zal worden. Maar ze is lang niet de eerste die ontdekt dat het in de lichtstad helemaal niet zo gemakkelijk is om al je dromen waar te maken.
De titel van deze Europese-Chinese coproductie verwijst volgens de Belgische regisseur Olivier Meys naar een Chinees gezegde dat zegt dat prachtige bloemen pas ontluiken na een strenge winter. Je kan dus al raden dat dit geen vrolijk stukje cinema zal worden.
Lina woont in de Chinese streek Dong Bei en heeft grote dromen voor haar en haar gezin. Ze wil een restaurant openen, en hoopt daarvoor geld te kunnen verdienen in Parijs, als nanny. Ze laat man en kind achter in China – ook al hebben ze best een goed leven en staat haar man niet achter haar plan – en reist de belofte van een riant loon achterna, om in de lichtstad uiteraard meteen te ontdekken dat er van rijk worden geen sprake is en dat ze beter in Dong Bei was gebleven.
Gelukkig kan ze terecht in een huis waar andere misleidde Chinese vrouwen wonen. Die weliswaar allemaal als prostituee werken, iets wat voor Lina eerst geen optie is. Maar hoe moet ze anders geld verdienen om naar huis te sturen? Want daar weten ze niet dat Lina’s plan in duigen is gevallen, en zijn ze vooral blij met het geld dat ze hen bezorgt. Tot de schoonzus van Lina ook in Parijs aankomt, om net als zij veel geld te verdienen als ‘nanny’, en het wel heel moeilijk wordt om haar geheim nog te bewaren.
Bitter Flowers is vanaf 9 mei te zien in de bioscoop.