
Van links naar rechts: Don C, Taz Arnold, Kanye West, Fonzworth Bentley en Virgil Abloh. (©Tommy Ton)
“Vetements is dood,” kopte streetwear bijbel Highsnobiety een dikke week geleden, waarna Demna Gvasalia, het brein achter het non-comformistische label, een rant oorlog ontketende en het hele internet volspuwde met zijn gal. Gal die jammer genoeg uit iedere feed werd gepusht door het daaropvolgende, gigantische nieuws dat Virgil Abloh hoofddesigner wordt voor de mannenlijn van Louis Vuitton. “Vêtements out, Virgil in”, klinkt het, al zou het fout zijn te stellen dat Abloh out of the blue ten tonele verscheen, meer zelfs: reeds lang voor Gvasalia de modewereld met zijn controversiële esthetiek op zijn kop én in een DHL-shirtje zette, timmerden Abloh en de zijnen reeds aan een dramatische take-over van modeland. “De zijnen” staat eigenlijk voor een bende belachelijk getalenteerde creatievelingen die sinds jaar en dag worden aangestuurd door niemand minder dan… Kanye West! Alle wegen mogen dan wel naar Rome leiden, ze vertrekken klaarblijkelijk bij Yeezus.
Ongelooflijk hoeveel er op een kleine tien jaar tijd kan veranderen. Flashback naar 2009, Paris Fashion Week, de stoep voor Comme des Garçons: het streetstyle fenomeen is nog mijlenver verwijderd van de miljoenenindustrie die het vandaag is, maar pionier Tommy Ton staat reeds op de uitkijk voor originele straatmode. Komt Kanye West plots voor zijn lens staan, omringd door een squad kleurrijke individuen. Wat ze gemeen hebben? Hun connectie met Kanye en een toekomstige job in zijn op dat moment onbestaande collectief Donda, maar later meer daarover. Een complete verrassing, gezien de rapper tot dan toe vooral op podia en rode lopers werd gefotografeerd, de heilige gronden van de modeweek lijken niet voor hem weggelegd. Aldus, zo oordeelt de volledige pers (van mode- tot riool-) en het beeld van de Kanye Squad gaat al snel met veel hoongelach de wereld rond. Schoenmaker, blijf bij je leest en rapper, blijf vooràl achter je microfoon staan. West schiet in colère en kruipt in zijn pen, rapte de ene na de andere aanklacht tegen de elitaire modewereld die hem naar eigen zeggen discrimineert omwille van zijn celeb status en huidskleur en vuurt ongeziene salvo’s Twitter rants af, maar dat kan niet voorkomen dat de rapper en zijn vrienden geparodieerd worden in South Park, de ultieme vernedering.
April 2018: Don C, uiterst links op de foto, staat aan het hoofd van een online en offline retail imperium dankzij succesvolle concept stores als Just Don en RSVP Gallery (dat hij samen met Abloh uit de grond stampte). Aan hem wordt ook de herrijzenis van de met uitsterven bedreigde Jordan sneaker toegeschreven dankzij succesvolle samenwerkingen met Nike. Taz Arnold (groen jasje) en Fonzworth Bentley (oranje hoed), in een vorig leven nog de bodyguard en persoonlijk assistent van P. Diddy, gelden als trendorakels en ontvangen geregeld wanhopige ontwerpers op de thee, kwestie van hen uit te leggen hoe ze moeten overleven in de woelige wateren van het huidige modelandschap. Kanye heeft zichzelf uitgeroepen tot modegod en zijn label Yeezus heeft, ondanks blijvende strubbelingen met de modepers (toegegeven, het ìs geen goed idee die een volledige namiddag te gijzelen om de lijdensweg van een kleine honderd modellen in strakke spandex te moeten aanschouwen), een niet te onderschatten invloed op het straatbeeld (hallo fietsbroekjes!).
En dan is er Virgil Abloh, de man uiterst rechts in elektrisch blauw Raf Simons vestje en knalrode bril, de Off-White designer die tegenwoordig de touwtjes van Louis Vuittons herenstudio in handen heeft. De man voor wie iedereen buigt. De man voor wie mode-insiders op de vuist gaan –getuige de rellen aan de ingang van zijn Off-White defilé begin maart. Over zijn lauwe ontvangst in de modewereld vertelt hij in een interview met W-Magazine het volgende: “we waren jonge, zwarte mannen uit de hiphopcultuur, boys from da hood, én Kanye was een celeb rapper, lang verhaal kort: we hoorden daar volgens de gevestigde orde niet thuis.” De benoeming van iemand die vroeger neerbuigend als streetwear schofje werd beschouwd, een jonge zwarte DJ uit Illinois die nooit enige vorm van mode-opleiding heeft genoten, aan het hoofd van een klassiek bastion als Louis Vuitton spreekt boekdelen: streetwear is niét aan een opmars bezig in de luxe industrie, het heeft die doodleuk overgenomen! De foto uit 2009 betekende de start van Kanye’s fashion takeover en de “paria’s” van toen zijn de smaakmakers van vandaag.