Genderneutraal, tribal, sportswear, handgemaakt, seizoensloos: wij spraken met new kid on the block Alexa Fairchild, een street kid waarachter stiekem een volledige familie schuilgaat.

Wat als je verknocht bent aan paarden, mode in je genen zit én je toevallig de meest melodieuze naam van de familie hebt? Dan word je, willens nillens, het gezicht van je eigen modelabel natuurlijk! Het overkomt de 23-jarige Alexa Fairchild, die me ontvangt in de garage van haar familiehuis. Een plek die jarenlang dienst heeft gedaan als in-house bar, maar tegenwoordig als showroom slash designstudio fungeert. Surfboards aan de muur, nonchalant afgetrapte rijlaarzen, bierkratten en flessen sterke drank op de kast getuigen van het niet zo verre verleden, terwijl kledingrekken vol modemoois in zwart, wit, geel en blauw op de nabije toekomst wijzen –al zijn beiden erg complementair. Het label Alexa Fairchild, gelanceerd in de herfst van 2017, is immers aan haar allereerste collectie toe en combineert de interessevelden van de hele familie, en daar horen sport en gezellige feestjes nu eenmaal bij.

“Ik wil één ding rechtzetten,” gaat de nieuwbakken ontwerpster meteen van start: “dit is niet enkel mijn label, maar een project van de hele familie. Oorspronkelijk wilde ik ook niet dat het mijn naam zou dragen, maar mijn zus en ouders vonden hem nu eenmaal het best klinken. Mijn vader en ik nemen het creatieve gedeelte voor onze rekening, waar mijn moeder en zus eerder de zakelijke kant verzorgen. Mijn 72-jarige grootmoeder stond zelfs model voor de campagne, everyone’s involved,” klinkt het in sappig frenglish, een taaltje dat de Brusselse met Amerikaanse roots van haar kosmopolitische familie erfde. Mode stroomt door de aderen van deze clan: vader Stephen Fairchild, geboren en getogen in New York, runde ooit ook onder zijn eigen naam een label en werkte sindsdien onder de vlag van merken als Ralph Lauren, Valentino, Calvin Klein en Giorgio Armani. Tegenwoordig staat het juwelenlabel Pandora op zijn visitekaartje. Ook grootvader John is geen onbekende in de modewereld: hij staat te boek als de grondlegger van W-Magazine en Women’s Wear Daily. Are you impressioné yet? Hoewel Alexa’s eerste passie de ruitersport is, stond het dus geschreven dat ook zij ooit in een leven van moodboards, showrooms en design zou terechtkomen. En dus combineert de amazone, die België al meermaals mocht vertegenwoordigen op Europese kampioenschappen en droomt van een plaatsje op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020, haar zware trainingen tegenwoordig met brainstormsessies in de modieuze kelder van casa Fairchild. Het is weer eens wat anders!

“Ons eerste idee was een modelijn voor ruiters, maar daar zijn we al snel van afgestapt. Mijn vader en zus zijn begenadigd surfers en die invloeden wilden we er ook in verwerken. Paardrijden, skaten, surfen, skiën,…: het is uiteindelijk eerder een streetwear lijn geworden, die onder het motto “freedom tribe” avontuur, vrijheid en individualiteit viert. Je vindt de oorspronkelijke invloed van het paardrijden wel terug in kleine details, zoals de stitching op sweaters en handschoenen: die is dezelfde als de steek waarmee leren zadels in elkaar worden gezet.” Sweaters in gerecycleerd kasjmier, leren handschoenen, leggings, handbeschilderde shirts en jassen en shearling jassen: het valt me op dat Alexa Fairchild voor een beginnend label een best uitgebreid aanbod heeft. “Haha, we zijn een beetje wild gegaan tijdens het design proces… Omdat de lijn zelf nog niet in de winkels ligt, maar enkel via onze webshop wordt verkocht, is het voor ons heel duidelijk wat wel aanslaat en wat niet. Op basis daarvan kunnen we bepalen op welke stukken we ons later wel of juist niet kunnen focussen. Het is sowieso de bedoeling om het klassieke seizoenensysteem te vermijden: we willen een sterke basislijn die het hele jaar door verkrijgbaar is en af en toe wordt aangevuld met kleine drops.”

Eén van die drops zou een serie met de hand beschilderde t-shirts kunnen zijn. Dat gebeurt in Italië, in één van de vele kleine ateliers die het label bevoorraden. “Vakmanschap en duurzaamheid zijn voor ons heel belangrijk. We werken met heel wat verschillende materialen en het is dus onmogelijk de volledige productie in één plek te centraliseren, maar alles wordt in Europa –en dan vooral Italië- vervaardigd en we gaan steeds op zoek naar fabrikanten die aan onze filosofie voldoen. Zo kan je online een shirt bestellen, dat onmiddellijk op vraag door een Italiaanse keramiekschilderes wordt versierd, elk stuk met haar eigen serienummer zodat je echt een pièce unique in handen hebt.

Sport is een belangrijke inspiratiebron voor het genderneutrale label, maar ook de Amerikaanse roots van de Fairchilds. “We hebben ons eveneens laten inspireren door native americans en de sterke band die zij met hun paarden hadden. Bij hen was het de gewoonte hun paarden met symbolische tekeningen te beschilderen en dat idee hebben we overgenomen in onze graphics. Geen paniek, van bestaande symbolen blijven we af, maar we hebben wel geprobeerd die tribal feel te gebruiken in het logo en de afwerking van onze jassen en shirts, die steeds beschilderd zijn met een reeks tekens.”

Na drie kwartier in de Fairchild garage begint het serieus kriebelen om in actie te schieten. Surfen, skaten, galopperen: er stroomt heel wat energie door deze collectie en dat werkt aanstekelijk. Alexa verzekert me dat bepaalde designs ook werkelijk als performance wear kunnen dienen, tijd om dat uit te testen! #fearless

Ook proberen? Ontdek de collectie via de webshop van Alexa Fairchild.