Word is out: dit jaar ging H&M voor haar beruchte designer collab aankloppen bij Moschino’s Jeremy Scott, de man die Sponge Bob, Mickey Mouse en Barbie als zijn grote stijlidolen beschouwt.

Kitsch pop is hét codewoord als het op Jeremy Scott aankomt. De Amerikaanse ontwerper nam in 2013 het roer van Moschino over en voerde het huis in een mum van tijd richting een soort uitzinnig modewonderland, waar vrouwen zich van top tot teen als Mc Donald’s bediendes, papieren popjes of zelfs Sponge Bob kleden. Madonna, Katy Perry, Miley Cyrus en de zusjes Hadid zijn fan.

In zijn omarming van de celebrity cultuur, organiseert Scott ook elk jaar een heuse Moschino party op het fotogenieke Coachella festival, en het is daar dat hij dit weekend zijn nakende plannen met H&M onthulde. Gasten kregen plots via Insta Stories een oproep van Gigi Hadid met het nieuws. Het model en Scott zelf droegen voor de gelegenheid trouwens enkele stukken uit de Moschino (tv) H&M collectie, zoals de samenwerking officieel heet. De naam verklapt het al: Scott ging voor de gelegenheid de mosterd halen in het TV-pop tijdperk van de nineties.

Wat mag je verwachten? Speelsheid en humor, maar ook de ontegensprekelijke tailoring die Moschino eigen zijn. De collab omvat mannen- en vrouwencollecties, accessoires en ook enkele “verrassingen”. Gezien Scott zijn fashion week publiek in het verleden kuisproducten, teddybeertjes en zelfs ondergoed opstuurde bij wijze van uitnodiging, verwachten we veel van dat laatste…

Over de samenwerking met H&M heeft hij dan weer het volgende te zeggen: “Ik herken me in alles wat H&M doet, mijn bijnaam is dan ook niet zomaar ‘the people’s designer‘ -ik geloof sterk in de democratisering van mode en ben steeds op zoek naar nieuwe manieren om mijn publiek uit te breiden en met hen te communiceren. Dit is op dat vlak een gouden kans! Ik hoop dat alle cool kids mijn ontwerpen zullen dragen: ik wil het zien verschijnen in Japan en Zuid-Afrika! Iemand zei me in het verleden hoe jammer het was dat mijn collab met Adidas -de gevleugelde sneakers- niet in Zuid-Afrika te vinden was, wel deze keer zullen we daar wél liggen. Ik wil dat mensen uitgaan en dansen in mijn ontwerpen, dat ze de tijd van hun leven beleven met mensen van wie ze houden, miljoenen selfies nemen en die voor eeuwig bewaren, zodat ze ze in 2028 of 2038 terugvinden en iets hebben van ‘hoe waanzinnig leuk was 2018?!'”