De langverwachte samenwerking tussen IKEA en Virgil Abloh ligt eindelijk in de rekken!
Het was eentje van lange duur, dit project van Zweedse meubelketen IKEA met ontwerper en visionair – of wonderkind tout court – Virgil Abloh. De karikaturale IKEA-zakken die Virgil enkele jaren geleden onder handen nam bleken zo populair, dat het jammer zou zijn om daar te stoppen. Dat besefte ook IKEA, die de designer nu wist te strikken voor een volledige collectie. Deze collab heet toepasselijk ‘MARKERAD‘, wat zich vertaalt als ‘gemarkeerd’. Heel erg Abloh, want de designer moet over elk mogelijk item z’n zegje doen (letterlijk dan), denk maar aan de ‘For Walking’-boots uit zijn laatste Off-White-collectie.
Virgil houdt het bij zijn ironische, karikaturale stijl en markeert er vrolijk op los. Zo zien we een klok met ‘temporary’ of een grasmat waarop ‘wet grass’ staat gedrukt. Het meest opvallende item? Een vloerkleed in de vorm van een giga IKEA-rekening.
Voor wie is deze collectie? Abloh en Henrik Most (IKEA’s creative Leader) zijn het er roerend mee eens: MARKERAD is gericht aan millenials. Bij wijze van onderzoek vroeg het duo naar de noden van jongvolwassenen in hun eerste woning, waardoor de collab enkele basismeubels en deco-items bevat. Een tafel, stoel en spiegel lijken inderdaad essentieel, zeker met de signature van Virgil Abloh!
De collectie ligt vanaf 7 november in de IKEA-rekken.