Andrew Goetz is één helft van het duo achter het in 2004 opgerichte huidverzorgingsmerk Malin + Goetz. ELLE sprak de New Yorker met een passie voor skincare, architectuur en zijn mopshondje Mr. Greenberg (die zelfs een eigen hondenshampoo heeft) was onlangs in het Brusselse beautywalhalla Senteurs d'Ailleurs waar het volledige gamma verkrijgbaar is.
Hoe kwamen jullie erbij om een skincare merk op te richten?
Andrew Goetz: “Matthew heeft een achtergrond in de wereld van skincare en werkte lange tijd voor Kiehl’s. Maar toen het familiebedrijf overgenomen werd door L’Oréal ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zelf kom ik uit de sector van architectuur en design en werkte onder meer voor Vitra. Het leek me een goede idee om onze beide achtergronden te combineren. Ik heb altijd anders naar skincare gekeken dan hij. Als je bij Kielh’s binnenwandelde was er zo’n grote keuze aan producten. Het leek me net interessant om huidverzorging net vanuit een design perspectief te benaderen.
Matthew heeft een heel erg gevoelige huid met neiging tot rosacea en eczeem. Daarom stelde ik voor om producten te ontwikkelen voor mensen met een gevoelige huid. Dat betekende: minder producten, minder stappen en mooie formuleringen. We begonnen ooit met elf producten, vandaag hebben we er meer dan zestig in het gamma zitten.”
Waarin schuilt de sterkte van het merk?
“Het merk heeft heel veel sterken. Zo spreken de producten voor zich en staat op de verpakking heel duidelijk aangegeven waarvoor ze dienen en hoe ze werken. Ze zijn heel efficiënt. Bovendien zijn alle producten uniseks, dat zie je niet vaak. Je merk dat merken zich toch nog het liefst of naar vrouwen of naar mannen richten. Veertig procent van onze klanten zijn mannen, dat vind ik echt geweldig. Matthew en ik werkten ook zelf in onze winkels in New York waardoor we de kans kregen om onze klanten en hun wensen goed te leren kennen. Het merk is nog steeds 100 procent in eigen handen, we zijn enorm gepassioneerd door wat we doen en dat voelen de mensen.
Wat zijn de bestsellers van het merk?
“Het ‘Essestials Travelset’ met zes van onze populairste producten, waaronder een goede cleanser en moisturizer, definieert ons merk. Eenvoudige maar effectieve skincare vormt de basis van ons merk. Toch zijn ook onze shampoos en bodylotions bekend omdat je ze vaak in de badkamers van hotels vindt. Omdat onze fans van het eerste uur intussen ook ouder worden, brachten we eerder dit jaar een lijn met anti-aging producten uit. Ze hebben allemaal aangename en lichte texturen zoals die van Zuid-Koreaanse producten.”
Kijken jullie vaak naar wat er in het buitenland gebeurt?
“Het zijn interessante tijdens voor skincare. Veel merken zijn met interessante zaken bezig. Toch zijn er ook heel wat hypes die even snel overwaaien als ze opkomen.
Wij zien onszelf meer als de schildpad die traag maar methodisch te werk gaat. We doen niet experimenteels. Wij zijn van het principe: we weten nog niet wat de studies zullen uitwijzen dus we beginnen er nog niet mee. Van Malin + Goetz moet je dus niet meteen een crème verwachte, die de huid tegen blauw licht beschermt. Alles wat we uitbrengen moet getest en doeltreffend zijn.”
Natuurlijke skincare zit in de lift, hoe zit dat bij jullie?
“In onze producten zitten zowel natuurlijke als niet-natuurlijke ingrediënten. Uiteraard vinden we het belangrijk om zoveel mogelijk met natuurlijke ingrediënten te werken, maar natuurlijk is niet altijd beter of even performant. Die niet-natuurlijke ingrediënten die in onze producten verwerkt zijn vaak erg doeltreffend. Mensen zien de dingen vaak zwart-wit: ze denken dat natuurlijk geweldig is en al de rest niet. Maar het gaat om een goede balans. Bovendien zijn al onze producten vrij van parfums of kleur.”
Jullie hebben wel een natuurlijke deodorant in het gamma.
“Klopt, weet je dat we wel drie tot vier jaar aan de formule gesleuteld hebben? Net wanneer we wilden opgeven, stuurde onze chemicus een formule op die werkte De deo bevat eucaliptus, citroengras en is vrij van aluminium en alcohol en is dus fantastisch voor vrouwen die zich zorgen maken over risico op borstkanker. Het werkt, absorbeert super snel en maakt geen vlekken op kleren. Er is ook een travel size verkrijgbaar.
Kan je iets meer vertellen over jullie parfums?
“Omdat we geen artificiële parfums in onze huidverzorgingsproducten gebruiken maar de mensen wel een olfactorische ervaring willen geven, hebben we beslist om geuren op de markt te brengen. Je wil je gezicht niet parfumeren met een dagcrème maar het is wel leuk om een parfum te dragen, daarom houden we ze het liefst gescheiden. Daarna kwamen de geurkaarsen, ook die helpen om ons persoonlijk verhaal te vertellen, het was een goede zet voor het merk.”
Wat is het verhaal achter het nieuwe ‘Leather’ parfum?
“Die nieuwe geur is geïnspireerd op een leder jasje dat ik als jonge gast ergens de jaren 70 in een tweedehandswinkel in Greenwich Village op de kop tikte. Ik vond mezelf toen erg rock-‘n-roll en sexy met mijn jasje. Tijdens het opruimen van mijn kleerkast vond ik het jasje zes maanden geleden terug en het bracht me meteen terug naar de tijd van de Mudd club, CBGB, Max's Kansas City. We hebben er bewust voor gekozen om het parfum enkel in een rollerflesje uit te brengen, dat maakt het echt tastbaar, alsof je echt een leder jasje aantrekt.”
Je bent een rasechte New Yorker, waar moeten we heen?
“Brooklyn is het nieuwe New York met Williamsburg als het epicentrum. Ook de tuinen van het Metropolitan Museum of Art zijn de moeite waard. Als je echt avontuurlijk bent neem je de metro naar Flushing waar het echte China Town tegenwoordig in het midden van Queens ligt. Daar kan je heerlijk eten. In de East Village moet je zijn voor de beste betaalbare sushi. De Lower East Side is geweldig om te shoppen. Het klinkt misschien als iets heel toeristisch, maar ik raad altijd aan om het Empire State Building te bezoeken. Pas al je helemaal bovenaan staat, snap je hoe de stad in elkaar zit. Het is echt gek om te zien hoe alles op dat kleine eiland gepropt staat.”
De producten van Malin + Goetz zijn verkrijgbaar bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel.