Virgil Abloh, collab koning en coolste designer van het moment, neemt voor de verandering plaats achter Nikes tekentafel. De inzet: een voetbalcollectie ter ere van het aanstormende WK in Rusland.

Voor wie de voorbije maanden onder een steen geleefd heeft: Virgil Abloh is een voormalige DJ, ging lange tijd als rechterhand van Kanye West door het leven, stampte enkele seizoenen geleden het vroegtijdige cultlabel Off-White uit de grond en werd onlangs tot hoofdontwerper van Louis Vuittons mannenstudio gepromoveerd. De man is een rijzende ster en heeft blijkbaar niet genoeg om handen, zo blijkt uit het feit dat hij om de haverklap de handen in elkaar slaat met andere designers en labels. Levi’s, Takashi Murakami, Nike en zelfs Ikea (!) mochten al een graantje van zijn creatief genie meepikken, en dit seizoen tekende Nike voor nòg een rondje.

Abloh ontwierp voor het sportswear label de Football, Mon Amour collectie, die voor hem vooral nostalgische gevoelens oproept. “Het biedt hem de kans om zijn interesse in een sportieve stijl samen te brengen met herinneringen uit zijn jeugd, toen hij naar hiphop luisterde op weg naar de voetbalwedstrijden op de middelbare school,” zo luidt het persbericht. “Fel, opvallend en vol genuanceerde visuele accenten. Zijn collectie is het best samen te vatten als een emotioneel statement.”

Zin om het WK in design maillot en bijhorende cultsneaker bij te wonen? Football, Mon Amour is vanaf 14 juni beschikbaar op Nike.com.