Het Zweedse modemerk Monki mag zijn hoofdkantoor in Gotenburg vanaf heden LGBTQ-gecertificeerd noemen. Proficiat, maar wat houdt dat precies in?
Het RFSL, dat is de Zweedse federatie voor de rechten van Zweedse federatie voor de rechten van lesbische, homoseksuele, biseksuele mensen en transgenders, doopte het hoofdkantoor van modelabel Monki ‘LGBTQ*-gecertificieerd. De afgelopen drie maanden namen de medewerkers van het Monki hoofdkantoor deel aan educatieve workshops van RFSL om meer te leren over normen en de impact die ze hebben op de werkomstandigheden en de gezondheid van LGBTQ-mensen. Na deze leerperiode hebben de werknemers volgens Gustaf Hedman, Director of Education bij RFSL dan ook alles in handen om systematisch te werken aan kwesties rond mensenrechten, gelijkheid, antidiscriminatie en om een meer inclusieve omgeving te stimuleren en te promoten.
Meer inclusieve mode-industrie
Het in 1950 opgerichte RFSL ziet deze certificering als een positieve stap in de richting naar een meer inclusieve mode-industrie. Ook bij Monki hopen ze op een positieve kettingreactie, zowel binnen het bedrijf als de modewereld. “Bij Monki is mensen de kans geven om zichzelf te ontwikkelen een van onze belangrijkste missies. We weten dat er altijd ruimte is voor verbetering”, zegt Lea Rytz Goldman, Managing Director, Monki. “Onze LBGTQ-certificering is slechts één stap dichter bij een betere toekomst voor iedereen.” Met een beter inzicht in het LGBTQ-perspectief hoopt het merk – dat deel uitmaakt van de H&M-groep – nog dichter bij zijn publiek te staan en het verder te inspireren.
*lesbian, bisexual, gay, transgender, queer of questioning