Veel meisjes dromen van een carrière als ontwerpster, anderen zien een toekomst als boekhouder wel zitten. Sebnem Gunay behoorde tot die laatste categorie. En toen sloeg ze aan het tekenen…

“Ik heb zin om je collectie te knuffelen!” Ik kan het niet helpen, maar het is het eerste dat ik eruit flap wanneer ik Sebnem Gunay in Antwerpen ontmoet, omringd door haar originele ontwerpen in snoepjestinten. Het lijkt wel of de jassen uit donsdekens zijn opgetrokken en de track suits uit lekker zachte handdoeken, een combinatie die bijzonder onweerstaanbaar is. Niet enkel voor mij, zo blijkt: wereldwijd vallen mensen in bosjes voor de athleisure van de Belgisch-Turkse ontwerpster en zelfs wereldsterren komen aankloppen. Niet mis voor een 24-jarige die amper een jaar geleden haar eigen label oprichtte. Verrassend, maar zo gaat het nu eenmaal voor Sebnem, die sinds enkele jaren van de ene in de andere verrassing tuimelt.

“Als ik dìt kan, dan lukt dàt misschien….”

“Mijn ouders zijn werkzaam in de textielindustrie, dus het is een wereld waarin ik mij thuis voel, al dacht ik als tiener eerder aan een job als boekhouder dan als ontwerpster. Ik ben goed in wiskunde, dus ja…  Omdat we van Turkse origine zijn, spendeerde ik toen elke grote vakantie bij mijn familie in Turkije, maar dat vond ik op een gegeven moment maar saai. Om me bezig te houden, schreef mijn vader me tijdens één van die vakanties in voor een zomercursus modetekenen. Ik ging er zonder veel verwachtingen heen en boem: plots bleek dat ik eigenlijk heel goed kan tekenen! Na mijn middelbare studies besloot ik dus verder te studeren in die richting. Niet in Antwerpen, de academie leek me zo onbereikbaar, wel in Istanbul. Ik ben er uiteindelijk drie jaar gezeten en heb tijdens mijn opleiding een paar internationale modeprijzen gewonnen. Zo was er de Who’s Next Best Design Award in Parijs. Ik was toen nog maar net 19 en dacht ‘als ik dit kan, kan ik misschien toch iets indrukwekkends bereiken.’ Net na mijn afstuderen vroeg de school me deel te nemen aan een show voor alumni. Ik heb daarvoor op één maand tijd een volledige collectie in elkaar gebokst en die kon uiteindelijk op overweldigend succes rekenen. Dat was voor mij het ultieme teken dat ik het maar eens op mijn eentje moest proberen, en in oktober 2017 heb ik de stap naar een eigen label gezet. Ik heb mijn atelier in Istanbul gevestigd en reis nu heen en weer tussen beide landen.”

“Mijn stijl is overduidelijk kleurrijk. Ik begin elke collectie eigenlijk met een zoektocht naar het juiste materiaal, dat van topkwaliteit moet zijn én super aangenaam moet voelen, en bekijk dan welke kleuren ik bij elkaar kan steken. Sportswear is uiteraard ook een grote inspiratiebron, al probeer ik dat altijd te mixen met een ander verhaal. Zo fladderde ik in gedachten al naar de nineties hiphop scene, de Londense sixties streetstyle en de chique tennisspelers van de jaren tachtig. Voor de collectie die je hier ziet hangen, wilde ik eigenlijk één look bedenken per sportdiscipline, je merkt er nog restjes van: het skipak, de tennissweater, enzovoort. De ontwerpen zijn ook eerder oversized, ik werk slechts met twee maten -petite en onesize- en het is de bedoeling dat alles lekker ruim valt.Last but not least: ik wil dat je happy wordt van mijn ontwerpen, mijn stukken moeten met de glimlach gedragen worden.”

De Hadid factor

Sebnems talent is ontegensprekelijk, net als de hoge aaibaarheidsfactor van haar collectie, maar wat het label echt aan meteorietsnelheid naar de top katapulteerde, is één onschuldig postje op Instagram. Meer bepaald op het account van Mimi Cutrell, styliste van Bella en Gigi Hadid. Zij bleek een fan van het eerste uur en vroeg Sebnem enkele samples door te sturen, die ze doodleuk in de fashion week valies van haar beroemde klanten dropte. Het resultaat: Bella in Sebnems Crème Brulée puffer op het vliegveld van Milaan en Gigi in de Bordaux Cropped Hoodie backstage bij Isabel Marant. Meer was er niet nodig om een stormloop op Sebnems webshop te veroorzaken. “Ik kreeg er op één dag tijd 7000 volgers bij moest een week lang dagelijks 250 exemplaren van die sweater op de post doen, waanzinnig gewoon. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu nog stress krijg als ik aan die ene trui denk, haha. Het illustreert wel hoe machtig zo’n sterren en social media tegenwoordig zijn. 96% van mijn verkopen verloopt via Instagram en ik bereik er klanten mee in Kaapstad, China, Australië, San Francisco, Londen: het gaat de wereld rond.”

Het leuke aan zo’n internationaal publiek, is dat elk land haar eigen kijk op Sebnems ontwerpen lijkt te hebben. “Ik vind het leuk om via Instagram te ontdekken hoe mijn stukken over de hele wereld gestyled worden. Hier in België blijft men trouw aan de athleisure look en komt er een sneaker bij, waar Turkse fans mijn puffer bijvoorbeeld combineren met over the knee boots. Zo had ik het niet bedacht, maar wat mijn betreft de leukste styling die ik tot nu toe zag. Meer naar het Noorden worden ze eerder met ruwe outerwear en zware buffalo’s gecombineerd. Al die verschillende interpretaties inspireren me.”

Kendall? 

Waar Sebnems webshop oorspronkelijke haast permanent uitverkocht was, is ze er nu in geslaagd haar stock op peil te houden. “Ik ben begonnen met alles zelf te produceren in mijn atelier in Istanbul, maar dat was niet langer houdbaar. Nu houd ik het zelf op samples en wordt de rest buitenshuis vervaardigd. Dat zorgt ervoor dat ik bestsellers gemakkelijk kan aanvullen en kan werken naar twee collecties per jaar. Streng zomer/winter zal dat niet zijn, want ik merk dat de klant de seizoenen ook lekker door elkaar mixt.”

Toekomstplannen? “Het kriebelt om ook een kidscollectie te maken en mensen vragen wanneer ik aan menswear begin, er zijn immers ook mannen die mijn looks dragen. Ik denk ook na over een pop-up of een eigen winkel hier in Antwerpen, àls dat plaatsvindt zal het eerder volgende winter zijn. Ik ben ook gecontacteerd door verschillende winkels in het buitenland. En het zou natuurlijk niet slecht zijn moesten ook Kendall Jenner en Rihanna eens komen aankloppen… Voor de rest probeer ik het tempo van mijn groei bij te houden, het gaat allemaal aan een sneltreinvaart en soms schrikt dat me wel af. Ik ben nog maar net bezig en wil geen fouten maken, dus het is extra voorzichtig zijn geblazen…”

Hebben? Momenteel wordt de collectie enkel via de webshop van Sebnem Gunay, maar verschillende boetieks staan te popelen om het ook te verdelen, hou de website dus in de gaten voor updates over nieuwe verkooppunten!