ELLE trok naar Parijs voor de lancering van het nieuwe parfum van Zadig & Voltaire en ging er uitgebreid tafelen met creatief directeur Cecilia Brönstörm.
Cecilia Brönström, voormalig model en huidig creatief directeur bij Zadig & Voltaire, is het type vrouw waarvoor de # ‘woman crush wednesday' is uitgevonden. Lang, slank en met een persoonlijkheid waarmee je makkelijk een kamer vult. Wanneer ik Cecilia Brönström voor het eerst ontmoet in haar winkel in Parijs, draagt ze een wit asymmetrisch broekpak dat haar Scandinavische herkomst helemaal in de verf zet. Haar lichaam dankt ze aan goede genen, een gematigde levensstijl waar op geen glas rode wijn gekeken wordt en een beul van een sportleraar. “Hij scheldt je uit en is bikkelhard maar ik blijf teruggaan”, vertelt ze tijdens het diner.
Hoewel ze de volgende dag om 8 uur in zijn op dans geïnspireerde groepslesje verwacht wordt, laat ze haar glas nogmaals bijschenken en praat ze zonder filter over haar glamoureuze job en privéleven. Professioneel als we zijn, weten we wat off the record hoort te blijven. Wanneer er een telefoontje van haar in New York wonende tweelingzus binnenkomt, zet Cecilia de camera op en wordt de hele tafel uitgenodigd voor een groepsgesprek. Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de energie waarmee deze vrouw – 47 inmiddels – door het leven raast.
De ochtend na het diner tref ik Cecilia in haar kantoor op een steenworp van de Eiffeltoren. Zag ze er de dag voordien uit als een volwassen Pippi Langkous met stijlgevoel, is ze nu een rasechte Parisienne, compleet met zwarte strakke broek, eenvoudig wit T-shirt, stoere enkellaarsjes en een als gegoten zittend kostuumjasje. Ik wil weten of ze haar sportles eerder die ochtend gehaald heeft. “Toen ik deze ochtend opstond, voelde ik me vreselijk maar ik zeg nooit een afspraak af. Nooit! Als ik me heb voorgenomen om naar de gym te gaan, dan ga ik naar de gym. Dat is misschien de reden waarom ik vandaag sta, waar ik sta.” Dat en het feit dat de positieve Zweedse nooit klaagt. Niet omdat ze er nooit reden toe heeft, wel omdat ze daar simpelweg ‘geen tijd voor heeft'. Maar terug naar de orde van de dag, we moeten het naast haar slumber party met haar Russische vriendin en liefde voor hedendaagse kunst natuurlijk ook nog over het nieuwe parfum hebben.
Hoe belangrijk is het om als modelabel een parfum te hebben?
“Heel belangrijk, want het bevestigt dat je niet zomaar een modemerk bent, maar een echt modehuis. Als klanten jouw geurtje willen dragen, is dat omdat je iets sterks hebt gemaakt en ze deel willen uitmaken van je familie of verhaal.”
Parfumeur Quentin Bisch stelde de nieuwe geur samen. Hoe intensief was jij daar als creatief directeur van de modelijn bij betrokken?
“Ik volgde het hele proces tot in de details. Dat ging van de tint roze van de jus tot de lettergrootte op het flesje - die was trouwens eerst fijner maar is op mijn verzoek groter gemaakt. Er is geen detail dat aan mijn aandacht ontsnapt. Ook bij iedere stap in de ontwikkeling van de geur was ik nauw betrokken. Het is een grote uitdaging om een parfum te creëren dat alle waarden van ons merk in zich draagt. Het gebeurde wel eens dat ik midden in de nacht mails naar het team stuurde om te melden dat ik toch aan bepaalde dingen twijfelde, echt crazy. Ik wou iets maken dat wij nog niet gemaakt hadden en dat anders is dan alles wat al op de markt is.”
De flacon heeft de vorm van een waterflesje. Waar komt dat idee vandaan?
“We wilden de mensen naast het parfum ook een mooi object aanbieden. De brainstormsessies wezen in de richting van iets vrouwelijks en ik voelde ook wel een Marcel Duchamp-achtige vibe. Ik dacht: wat heb je in je leven nodig en is tegelijk prachtig? Wat is er zowel écht als vrouwelijk? Net op dat moment nam Thierry (Gillier, Bönströms echtgenoot en de oprichter van Z&V, red.) een slok water uit een flesje. Toen wist ik het! Er viel een lange stilte aan de vergadertafel maar al snel werd iedereen enthousiast. Er zitten ook invloeden van mijn collectie in het flesje. Zo verwijst het reliëf van de dop naar de gesp aan een van mijn laarsjes.”
Hoe breng jij je parfum aan?
“Ik verstuif de geur in mijn hals en op mijn polsen. En op mijn kleren of op een foulard. Het is altijd een aangename verrassing om een geparfumeerd sjaaltje in je handtas te vinden.”
Welke geuren katapulteren je instant terug naar je thuisland Zweden?
“De geur van een sparrenbos. Of de geur van bepaalde snoepjes die me herinneren aan mijn kindertijd. Zelfs de geur van de school van mijn kinderen hier in Parijs voert me terug naar mijn jeugd.”
Dit parfum heeft ook een sterke boodschap. Vind je dat belangrijk?
“Met ‘Girls Can Do Anything’ wil ik enkel bevestigen wat we al weten. Ik zie mezelf daarom niet als feministe. Wij kunnen alles, dat is zo en we moeten er altijd in blijven geloven. Het is een positieve boodschap naar meisjes en vrouwen toe. Ik ben blij en trots dat ik een vrouw ben. We kunnen een gezin stichten maar ook de wereld intrekken om te werken, surfen en skaten.”
Je bent een werkende moeder met drie kinderen en je hebt je zaakjes mooi onder controle. Wat is jouw geheim?
“Het draait om focus. Als ik werk, vergeet ik dat ik kinderen heb. Maar als ik thuis ben, krijgen mijn kinderen mijn volle aandacht. Dan speel ik Uno, ga ik rolschaatsen of help ik bij hun huiswerk.”
Meisjes kunnen alles, maar wat is het gekste dat jij ooit deed?
“Ik klopte zonder enige modeopleiding op de deur van een groot bedrijf en zei: ik wil head of design worden. Dat heeft mijn leven veranderd. Ik sta nog steeds versteld van die durf en dat zelfvertrouwen. Verder zie ik mijn leven als een aaneenschakeling van gekke momenten, misschien omdat ik een beetje gek ben.”
Nog gekke plannen op de agenda?
“Misschien naar een ander land verhuizen, mijn levensstijl helemaal omgooien. Alles is mogelijk want ik ben niet bang van verandering.”
Over het parfum
Parfumeur Quentin Bisch brak et de traditie door de ‘fougère’-geurfamilie – die doorgaans uitsluitend in mannelijke parfums voorkomt – in een vrouwengeur te verwerken. “Een risico, maar het past bij de huidige tijdsgeest.” Tonkaboon, rozenoxide, peer en oranjebloesem zorgen voor een vrolijk, modern, vrouwelijk en – naar eigen zeggen – yummy parfum.
Girls can do anything, Zadig & Voltaire, 90 ml, 112 euro