Wie ooit The Tudors zag, is hem vast nog niet vergeten: de deinende boezem van de immer wulpse Anne Boleyn, de tweede vrouw van Jonathan Rhys-Meyers’ Henry VIII, gespeeld door de Britse actrice Natalie Dormer.

Ook in Game of Thrones zorgt haar verleidelijke, scheve lachje en indringende blik ervoor dat ze uiteindelijk op de troon belandt. (Haar strategisch ingestelde moeder zat er ook voor iets tussen, maar onderschat toch die koninklijke boezem en lange gouden lokken van Dormer niet.) Maar wie dacht dat de mooie Natalie zich enkel laat typecasten als gewillige deerne met machtsambities, heeft duidelijk de rest van haar oeuvre nog niet bekeken.

Meteen nadat ze afstudeerde aan de Londense Webber Douglas Academy of Dramatic Art, had Natalie haar eerste filmrol beet als Victoria in Casanova. Regisseur Lasse Halström was zelfs zo onder de indruk van haar auditie dat hij haar rol uitbreidde voor het filmen begon. Vervolgens hees ze zich in het korset voor The Tudors en na een paar kleinere projecten stapte ze over naar het theater, waar ze nog altijd regelmatig naar terugkeert. Met The Hunger Games: Mockingjay toonde ze zich van haar stoere kant als de half kaalgeschoren Cressida, een onverschrokken filmmaakster die Katniss overal volgt om de opstand rauw in beeld te brengen. En in The Forest gaat ze samen met Taylor Kinney (de voormalige toekomstige mijnheer Lady Gaga) op zoek naar haar tweelingszus, die laatst gezien werd bij Aokigahara, het beruchte Japanse zelfmoordbos.