Dior, Burberry en Maison Margiela zijn maar een paar van de grote modehuizen die de afgelopen maanden nieuwe parfums lanceerden. Ontdek hier de nieuwste flesjes met een inhoud die blijft hangen, ook nu de modeweken er weer helemaal opzitten.
De creaties die de afgelopen weken op de catwalk te zien waren, zijn niet voor ieders budget weggelegd, maar parfums grote modehuizen behoren tot de categorie 'betaalbare luxe'. Givenchy, Dior en Maison Margiela brachten elk gloednieuwe geurtjes op de markt terwijl Gucci en Yves Saint Laurent hun bestaande parfumfamilies uitbreidden met nieuwe telgjes. Hoogtijd om in de parfumerie te gaan snuffelen en een nieuw stuk in je parfumgarderobe te verwelkomen.
Was de term ‘BFF’s’ in de jaren ’50 al in zwang, dan was die ongetwijfeld van toepassing op Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy. Zij was zijn muze, hij de man die haar op maat gemaakte designerkledij voorzag. Maar toen meneer Givenchy zijn bestie vroeg of hij het parfum dat hij voor haar gemaakt had, mocht commercialiseren, was ze resoluut. “Ik verbied het je!” En daarmee leek de kous af.
Fastforward naar vandaag: het Franse huis lanceert l’Interdit, een hommage aan het ‘verboden’ parfum en de bijhorende muze. De herinterpretatie werd een bedwelmende geur met oranjebloesem, jasmijn en tuberoos met donkere toetsen van vetiver en patchoeli. Het tijdloze, moderne flacon is bijna identiek aan het flesje dat Audrey Hepburn op haar dressoir had staan, zoveel jaren geleden.
L’Interdit van Givenchy, € 115,50 (80 ml)
Het viooltje opent de geur en gecombineerd met subtiele toetsen van bergamot creëert het een levendig, fris en sappig bouquet. In het hart worden verleidelijke tonen van rijke koffie vermengd met charmante iris. Tenslotte geeft de warme basis van vanille en patchouli een tactiele, geruststellende kwaliteit, die de zintuigen omhult in een weelderige omhelzing.
The Only One Eau de Parfum van Dolce & Gabbana,
Parfumeur Quentin Bisch brak met de traditie door de ‘fougère’-geurfamilie – die doorgaans uitsluitend in mannelijke parfums voorkomt – in een vrouwengeur te verwerken. “Een risico, maar het past bij de huidige tijdsgeest.” Tonkaboon, rozenoxide, peer en oranjebloesem zorgen voor een vrolijk en – naar eigen zeggen – yummy parfum.
Lees hier het interview met Zadig & Voltaire-ontwerpster Cecilia Brönstörm
Girls Can Do Anything van Zadig & Voltaire, 112 euro (90 ml)
Vier jaar nadat John Galliano creatief directeur werd bij Maison Margiela, brengt het huis het eerste parfum onder zijn creatieve leiding uit. Helemaal conform de waarden van het huis werd ‘Mutiny’ een geur zonder overbodige tierlantijntjes, een aroma van nonchalante glamour. “Ik wilde alle mogelijkheden van de tuberoos uiten, maar dan op een moderne manier”, zegt neus Dominique Ropion over het steringrediënt. “Het heeft me meerdere jaren en duizenden tests gekost voordat het lukte. Maar ik heb de code gekraakt, de structuur behouden en de rest weggenomen. Net zoals Galliano dat bij Maison Margiela doet.”
Mutiny Eau de Parfum van Maison Margiela is vana
Dit nieuwe parfum van Burberry is een levendige, fruitige en florale geur, gecreëerd door meester-parfumeur Francis Kurkdjian. Het opent met een uitbarsting van rode en zwarte bessen, heeft bloemige noten van jasmijn en viooltje in het hart en een basis van
droge amber en musk.
Her Eau de Parfum van Burberry, € 118 (100 ml)
Gucci Bloom Nettare di Fiori vangt bloemen op het hoogtepunt van hun bloei, als ze hun krachtigste geur en allure uitstralen. Ontwikkeld in creatieve samenwerking met Alberto Morillas is de oorspronkelijke geur van Gucci Bloom geblend tot een chypre-florale versie. Vrouwelijke noten van roos en osmanthus zijn
geïntensiveerd in de originele olfactorische structuur met een akkoord van jasmijn, Chinese kamperfoelie en tuberoos in het hart van de geur. Uitgesproken floraal, drukt de geur een dieper gevoel van vrouwelijkheid uit met een meer houtachtige, sensuele blend met gember en roos in de topnoten en een zachte, geheimzinnige finish in de basisnoten met patchoeli, musk en osmanthus.
Gucci Bloom Nettare di Fiori van Gucci, € 131,00 (100 ml)
Scandal by Night is een verslavende melange van bedwelmende en sensuele tuberoos, sandelhout en tonkaboon. Dit alles overgoten door een smeuïge hoeveelheid honing.
Scandal by Night van Jean Paul Gaultier, € 103,50 (80 ml)
Parfumeur Quetin Bisch wilde een orgasme vertalen in een geur en een explosie van zintuigen. Hiervoor combineerde hij de ylangbloem met verslavende popcorn. Toetsen van zout-zoete gepofte maïskorrels en een overdaad aan muskus en romig hout verlangen smelten op de huid.
Pure XS for Her van Paco Rabanne, 119,44 euro (80 ml)
Joy van Dior is een uitgebalanceerd bloemenboeket van bergamot, mandarijn en rozenessence met topnoten van jasmijn en houtachtige accenten van sandelhout, ceder, patchoeli en musk.
Joy van Dior Eau de Parfum van Dior, 102,43 euro (50 ml)
CK ONE PLATINUM EDITION is jong, optimistisch en zelfverzekerd Vrij van gendernormen en regels kan het parfum door iedereen gedragen worden.
CK ONE Platinum Edition Eau de Toilette van Calvin Klein, € 44,50
Het parfum zelf is niet nieuw, maar de iconische geur werd wel in een nieuw jasje gestoken. Het zwoele parfum geurt naar koffiebonen, vanille, oranjebloesem en patchoeli, de nieuwe verpakking is geïnspireerd op de beat van muziek.
Black Opium Sound Illusion van Yves Saint Laurent, € 99,50 (50 ml)
Dit parfum bevat noten van zoete mandarijn en fascinerende osmanthusbloem ter verrijking van de onweerstaanbare charme van cacao-absoluut en de geroosterde,sensuele tonkaboon.
BOSS The Scent Private Accord for Her van Hugo Boss, 115 euro
ELLE › Beauty › 12 modeparfums voor rasechte fashionista’s