De make-upafdeling krijgt eindelijk wat kleur en dat werd tijd.  Wakker geschud door het wereldwijde succes van Fenty Beauty, Rihanna’s make-uplijn, lijkt de cosmetische industrie klaar om diversiteit te omarmen. Althans in theorie…Want in de praktijk, zowel in België als elders, is de realiteit iets minder ‘kleurrijk’.

8 september 2017 – Van Parijs tot New York staan duizenden beauty lovers vol ongeduld te trappelen voor de deuren van Sephora. De reden? Fenty Beauty wordt gelanceerd. En de opkomst is niet enkel te danken aan popster Rihanna, drijvende kracht achter het beautylabel.  Het merk belooft producten op de markt te brengen voor elke huidtint, van de lichtste tot de donkerste. Time Magazine heeft het over één van de 25 meest innovatieve uitvindingen van het jaar. De producten vliegen over de toonbank en in nauwelijks enkele uren zijn de donkerste tinten uitverkocht. De boodschap is duidelijk en niet eens zo verrassend: de vraag is er. Waarom sprongen zoveel merken niet eerder op de kar?

Het probleem

Dagelijks krijgen vrouwen te horen dat hun huid te donker is voor het aanbod foundation. Het probleem is echter niet hun huid, wel de ongelukkige neiging van de make-upindustrie een deel van de bevolking gewoon te negeren. “De foundations zijn te licht, de lippenstiften te roze en de wenkbrauwproducten te weinig gepigmenteerd voor mijn huid”, zegt studente Benoîte Iradukunda. Desondanks gingen een aantal grote merken als L’Oréal en Estée Lauder al in op deze vraag. “Daar waar het misliep, is dat de merken de vrouwen waarop ze zich richtten niet direct benaderden, zelfs als het product bestond”, benadrukt Fatou N’Diaye op haar blog BlackBeautyBag. Die fout werd door Fenty Beauty vermeden. Naast haar uitgebreid kleurenpalette is haar slagkracht vooral te danken aan het feit dat de lijn verkrijgbaar is in de grote winkelketens. Het is dus niet langer nodig om naar New York te reizen om een voorraad in te slaan. Voortaan kan je gewoon bij Sephora terecht… Behalve als je in België woont, daar blijf je nog steeds op je honger zitten. Online bestellen biedt dan wel weer mogelijkheden.