Monochrome rayons

Meer en meer merken volgen de beweging en breiden hun aanbod uit. Zo lanceerde Dior in juni 2018 backstage collectie met foundation in 40 verschillende tinten. Toch is de zaak hiermee niet opgelost. “Verkooppunten hebben te weinig plaats om alle producten uit te stallen of te stockeren. Elke parfumerie selecteert een aanbod in functie van haar cliënteel. Daarom worden er slechts 6 à 10 tinten per winkel verkocht. Het is frustrerend”, aldus Peter Philips, creatief directeur van Dior beauty. Een frustratie die gedeeld wordt door talloze consumenten, waaronder beauty blogster Gaelle Noungui: “Tot afgelopen jaar commercialiseerde Estée Lauder bij Inno slechts vier à vijf tinten van haar Double Wear Foudation voor donkere huid, terwijl deze in 46 tinten bestaat. Ook bij Lancôme zijn ze gestopt met het verkopen van de donkere tinten van Teint Idole Ultra Wear 24h.” Een beslissing die maar moeilijk te begrijpen valt, want de vraag is er en de markt is winstgevend. Waarom blijven de foundations in de winkels dan zo licht?

Uitbreiding op komst

Verschillende merken verzekeren ons dat er geen enkel quota bestaat over de verdeling van producten. De verklaring zou een andere zijn. “De verdeling van de producten gebeurt in functie van de vraag van de verdelende landen, die afhankelijk is van de verkoop”, benadrukt Elisabeth Bouhadana van L’Oréal Paris. Ook meer dan 15 jaar na de lancering wordt het gamma van Accord Parfait nog jaarlijks aangevuld met nieuwe nuances. “Dit gamma laat ons toe om aan 95 tot 98 procent van de vraag in elk land te voldoen”, stelt ze. Ook low budget merken als NYX en Too Faced zorgden recent voor een uitbreiding van hun gamma en dat moet ook. Merken die achterwege blijven, worden op Twitter en YouTube publiek met de vinger gewezen.

Een vicieuze cirkel

Uiteraard volstaat het niet om een zwarte woordvoerder aan te stellen of 45 tinten foundation uit te brengen om ‘een inclusief merk‘ te zijn. Vrouwen moeten betrokken worden in het proces van A tot Z: van onderzoek tot productie en campagnes. Men moet producten voorstellen die aangepast zijn aan de specifieke eisen van de huid van de gebruikers. Donker getinte huiden zijn voor andere problematieken vatbaar. Het is belangrijk dat verkopers die de producten aanbevelen geïnformeerd worden. Wanneer vrouwen slecht geadviseerd worden in de winkel, zal de verkoop dalen. Resultaat: het merk, er van uitgaande dat er geen vraag is, zal stoppen met de producten te commercialiseren en de cirkel is rond.

Ook bij make-upartiesten wringt de schoen. In veel Europese landen leert men het grootste deel van de tijd slechts blanke huiden opmaken. Daarop lanceerde de Brusselse make-upschool Make Up For Ever Academy een Black Beauty training. Cathy De Neve leert haar studenten technieken die specifiek zijn voor donkerkleurige huidtypes. “Vaak zijn fouten op een slecht opgemaakte zwarte huid beter zichtbaar dan op een blanke huid. Ik hoop dat we met deze barrières op een dag komaf kunnen maken.”