Gespecialiseerde merken

Een direct gevolg van dit wrede gebrek aan kennis is de opkomst van labels owned by black people’, gemaakt door en voor zwarte mensen. Veel vrouwen kiezen namelijk liever voor merken en persoonlijkheden waarmee zij zich kunnen identificeren. Ze zweren bij de woorden van Sir John, de make-up artiest van Beyoncé, of gespecialiseerde merken als IMAN Cosmetics en Black Up. Ook deze zijn in België nog steeds vermist.

Vooruitgang, maar niet genoeg

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan kwam de industrie sneller op gang. Verschillende Amerikaanse merken hebben hun aanbod al sinds de jaren 90 uitgebreid. Europa is op vlak van diversiteit echter een terughoudende markt die lange tijd bang was om directe marketing te voeren. “In de VS is men niet bang om zijn gemeenschap waarderen of identiteit met trots te waarderen en aarzelt men niet om de diversiteit van zijn land te vertegenwoordigen. In Europa is de voorgestelde cultuur meer gericht op eenheid”, stelt Fatou Messemou, kapster en make-upartieste.

Ook bij de consument zijn de meningen verdeeld. “Sommigen weigeren de merken te kopen die hen te lang genegeerd hebben.” Een andere koper geeft toe enigszins gestoord te zijn door deze ‘diversiteitshype’. “Ik denk dat sommige merken eerder geïnteresseerd zijn in ons in termen van reputatie en geld, veeleer dan onze vragen te beantwoorden.” Weer anderen vragen zich af of deze ‘trend’ uiteindelijk zal overgaan of dat de mentaliteit voorgoed zal veranderen. Aan de beauty-industrie om te bewijzen dat ze de boodschap begrepen hebben.

Een onmogelijk ideaal?

De industrie is in beweging, maar wil dat zeggen dat elke vrouw weldra een foundation voor haar huid vindt? Niet bepaald. Make-up artiesten zullen u vertellen dat ze, ondanks hun goed gevulde beautycases, vaak twee tinten moeten mengen. De tinten van elke teint subtiel zijn en variëren afhankelijk van het seizoen. Het is daarom onmogelijk om een 100% inclusieve foundationlijn te creëren. Dat gezegd zijnde: geen excuses meer voor merken die denken weg te komen met hun ‘unieke caramel nuance’!

 

Verschenen in het novembernummer van ELLE Belgique. (vertaling: Laura S.)