Achter de aantrekkelijke packaging van cosmetica schuilt vaak een heel wat minder aanlokkelijk verhaal. Lange tijd werd daar vlug vlug over gelezen, maar vandaag dwingen social media ons om even stil te staan bij de ecologische, dierlijke en menselijke kost van dit alles. Ethische beauty: utopie of haalbaar toekomstperspectief?
Hilary Jones, directrice Ethiek bij het vegetarische label Lush, stelt zich alvast optimistisch op: “Sinds enkele jaren is de industrie wat transparanter en heerst er meer duidelijkheid over wat zich exact in laboratoria en fabrieken afspeelt. Daarin heeft de technische vooruitgang van verborgen camera’s en de gemakkelijker verspreiding van foto’s en video’s via social media natuurlijk een grote rol gespeeld. De respons erop is ook intenser dan een goed decennium geleden. Je filmt, je post en op enkele uren tijd ontstaat er een viraal fenomeen.”
Sociale verantwoording dus, maar hoe kan het dan beter in de praktijk: wàt is ethische cosmetica? “De vraag is moeilijk, omdat het zo’n allesomvattende term is: “ethisch” dekt een hoop ladingen. Voor de oprichters van Lush begint het bij het basisproduct, de ingrediënten. Hoe werden die geteeld? Door wie? In welke omstandigheden? Hoe zit het met vervoer, de verwerking tot het finale product, de packaging, de distributie, enzovoort, enzovoort… Zelfs de vraag wàt er met de opbrengst wordt gedaan, is eigenlijk een ethische kwestie. We controleren regelmatig alle spelers in die uitgebreide keten om ons te verzekeren dat onze waarden en filosofie gerespecteerd worden. En de criteria zijn streng. Zo verkopen we bijvoorbeeld geen producten in landen waar dierproeven worden getolereerd, of werken we niet met leveranciers die gekoppeld worden aan labels die hun producten op dieren testen. Zelfs daarmee geloof ik eigenlijk niet in het bestaan van een 100% ethisch product omdat er altijd ruimte is voor verbetering. De uitdaging zit erin elke evolutie en vernieuwing op het vlak van duurzaamheid op te volgen en toe te passen.”
Wat dierproeven betreft, moet zich echt een mentaliteitsverandering voordoen. “Hét grote probleem heeft niets met geld te maken, wel met vastgeroeste gewoontes. De meeste wetenschappers kennen niet anders en hebben altijd op dieren getest. Ik hoop dat een nieuwe generatie onderzoekers een breuk maakt en simpelweg weigert mee te doen aan die wrede praktijken. Het lijkt me moeilijker en moeilijker om jongeren te vinden die hun ogen sluiten voor dierenleed, vooral als je weet dat er wel degelijk alternatieven bestaan!”
Wat kunnen wij als consument doen? “Je macht zit in je portefeuille: elke euro maakt het verschil. Een product kopen dat werd getest op dieren staat gelijk aan een goedkeuring van die praktijk. Merken die zorgeloos blijven verkopen, blijven hun oude gewoontes aanhouden. Het is echter niet oké en we zouden met z’n allen vragen moeten stellen, bij de aankoop van een product kritisch durven zijn en de juiste punten aankaarten. Dat kan gewoon in de winkel, maar ook via social media -waarmee je rechtstreeks een merk kan aanspreken. Tegenwoordig is het voor hen niet meer mogelijk om stil te blijven. Verandering begint klein, wordt dan een maatschappelijk fenomeen en raakt uiteindelijk ook grote industrieën en politici. Ik kan het niet genoeg herhalen: elke stem telt!”
Meer weten? Deze maand staat ELLE.be in het teken van cruelty free mode en beauty, volg ons Pinterest board voor meer handige tips om ook je dagelijkse leven diervriendelijker in te kleden.