Geen Photoshop, wel tepels
“No way dat ik me een hele dag in een beha zou squeezen, gewoon omdat mijn entourage zich zou kunnen schamen mocht er plots een tepel door mijn T-shirt komen priemen”, zegt de vrijgevochten Sylvie, 25, community manager. Body positivity is geen vluchtige hype ontstaan onder invloed van sociale media, maar een volwaardige levensfilosofie die het dagelijkse leven beïnvloedt. “Meisjes krijgen al op jonge leeftijd te horen dat ze er goed moeten uitzien voor de jongens … Ik wil er in de eerste plaats goed uitzien voor mezelf. Als ik me goed voel met een paar sneakers onder mijn rok, so what? Dat geldt ook voor mijn ondergoed”, zegt Sylvie.
Werden kleine schoonheidsfoutjes tot voor kort discreet weggemoffeld met de magic tool van Photoshop, dan krijgen onbewerkte selfies nu een legitieme plaats op onze Instagramfeeds. In naam van de eerlijkheid, de authenticiteit en het vrouwelijk zelfbewustzijn. Terwijl de body positivity community boomt op sociale media, zoeken traditionele media – en de marketing managers van lingeriegiganten – wat zij met die trend aan moeten. Want de weinige lingerielabels die vandaag al échte lijven promoten, worden achterdochtig bekeken door kritische influencers die vrezen dat de authenticiteit van hun gedachtegoed ‘gekaapt’ wordt voor commerciële doelen.
“Laten we eerst even afwachten en kijken of de huidige modellenmaten over pakweg vijf jaar nog altijd de norm zijn. Pas dan zal ik geloven in de oprechtheid van de adverteerders”, aldus Sylvie. Idem voor Anne, 22 jaar, uit Leuven. “De overcommercialisering van de body positivity cultuur ergert me mateloos, ook al gebeurt het met de beste bedoelingen. Ik denk dat we zo vastzitten in de oude denkpatronen dat de échte boodschap niet doordringt.” Het groeiende merkenwantrouwen is recht evenredig met het toegenomen zelfbewustzijn van jonge twintigers. Die zogenaamde ‘young adults under construction’ zijn de motor van de verandering.
“De self-acceptance generatie staart zich niet langer blind op het perfecte plaatje. De meisjes van nu willen transparantie en laten zich niets meer wijsmaken. Ze weten maar al te goed dat de modellen uit de internationale lingeriecampagnes geretoucheerd worden”, aldus fashion consultant Pascal Montfort.