Geeft het parfum zelf je ook inspiratie en houvast?

“De geur komt eigenlijk pas als laatste aan bod. Vaak is de fles al in productie voordat wij de geur leren kennen! Echt – de fles is de allereerste stap in een lang proces. Meestal heb je eerst de fles, dan de reclame en dan pas de geur.”

Waaruit bestaat de perfecte flacon voor jou?

“De perfecte parfumfles is altijd een mix. Het is tegelijk een mooi object en een treffende vertaling van alles waar het merk voor staat. De fles moet zowel aantrekkelijk zijn als herkenbaar, en dat van de dop tot de onderkant van de flacon. Voor mij combineert de perfecte fles een uitzonderlijk, puur design met een zekere tijdloosheid, zodat je het gevoel krijgt dat je die fles voor altijd wilt hebben. Een goede flacon doet je hopen dat de inhoud ervan lekker ruikt. De juiste naam is uiteraard ook cruciaal: denk aan La Vie est Belle (Lancôme), Mon Paris (YSL), Chance (Chanel), J’Adore (Dior) … Als ik ontwerp wil ik graag van bij het begin de naam van de geur kennen – idealiter begint het marketingteam dus bij de naam.”

catherine krunas fiorucci parfum

Eau de Parfum, Fiorucci

Je Fiorucci-fles is een ontwerp met icoonwaarde. Hoe kwam ze tot stand?

“Aan die opdracht heb ik echt plezier beleefd. Het zat ‘m al in de briefing: vrijheid, geluk, lichtheid en een levenshouding met een grote glimlach. Ik ontmoette meneer Fiorucci in zijn winkel in Milaan. Hij was een erg open man en laaiend enthousiast over het parfum. Hij gaf me alle vrijheid, zolang de fles maar vrolijk en mooi was, in de lijn van Fiorucci. Ik bedacht een aantal concepten en vormen maar had een duidelijke favoriet – en dat werd de uiteindelijke fles. Het paste gewoon perfect: de engeltjes staan symbool voor Fiorucci, net als de kleuren, fluoroze en lichtblauw. Aan de zacht glooiende fles, een vrij ongewone vorm voor een flacon, besloot ik vleugeltjes in doorzichtig plastic toe te voegen. Die kon je er makkelijk afhalen en opnieuw aan vastmaken. Wie dat wilde, kon ze als armband of ring dragen – heel speels. Uit het dopje dwarrelden blinkende sterren en in de fles stak ik sprankelende pareltjes. Zelfs bij de verpakking speelde ik verder met het idee van de vleugeltjes. Wanneer je de roze vleugels van het doosje openvouwde, vond je op de lichtblauwe achtergrond een boodschap in het Italiaans: ‘Guarda, forse accanto a te c’è un angelo’. (Kijk goed, misschien staat er een engel naast je’, red.)”

Loop je soms tegen technische beperkingen aan?

“Het zijn vooral tijd en geld die het ontwerpproces beïnvloeden. Wat kan binnen het budget en voor de deadline? Technisch zit je natuurlijk met de kwestie van de kleine afmetingen. Het is een uitdaging om de elegantie, schoonheid en sterkte van een parfum weer te geven op zo’n kleine schaal. Ik ben al tegen heel wat technische muren aangelopen, maar ik kan terugvallen op een bekwame ploeg. Voor La Vie est Belle – en eigenlijk ook voor mijn eerste Fendi-geur – hebben de glasmakers de grenzen verlegd van wat mogelijk is met glas. Intussen maken we ook 3D-ontwerpen voor de glasleverancier, zodat het ontwerp maximaal wordt gerespecteerd. Met meer tijd en geld zou ik extra nadruk leggen op de kwaliteit van de sluiting. Ik ben dol op magnetische stoppen, die geven je nog meer het gevoel dat je iets kostbaars in handen hebt.”

catherine krunas yves saint laurent

Mon Paris, Yves Saint Laurent

Zijn er trends op vlak van parfumflesjes?

“Een parfumfles moet losstaan van trends. Het is een intiem en persoonlijk object: het bewaart de geur die van jou wordt zodra hij je huid raakt … “

Heb je een favoriete parfumfles?

“Een paar flesjes veroverden een speciaal plekje in mijn hart. Sommige ontwierp ik zelf, andere had ik graag willen ontwerpen. Ik heb een zwak voor flacons die vernieuwend waren toen ze voor het eerst op de markt kwamen, of die onvergetelijk zijn door hun bijzondere ontwerp of naam. Een aantal van die flesjes zijn in de loop der jaren verdwenen, maar andere – en dat vind ik zo mooi – evolueerden mee met de tijd. Die flesjes noem ik de ‘new classics’.”

Heb je een lievelingsparfum? Gebruik je soms een geurtje waarvoor je de fles zelf hebt ontworpen?

“Ja, ik gebruik er enkele. Vroeger hield ik van Ysatis (Givenchy) en het allereerste Fendi-parfum. Een geur die ik vandaag nog steeds draag is AV van Adrienne Vittadini. Je vindt het helaas niet meer in de winkelrekken, maar ik koop het in Canal Street in New York. Verder ben ik dol op Comme des Garçons 2, ook al heb ik de fles niet ontworpen. Van Monsieur de Givenchy, een mannengeur, ben ik al fan sinds mijn kindertijd. We hadden er thuis altijd een flesje van staan, en zelfs vandaag moet ik het altijd in huis hebben. Het maakt deel uit van mijn kindertijd, het is mijn ‘madeleine van Proust’, een geruststellende geur, een geur die deel uitmaakt van wie ik ben.”

Meer bijzondere beautyjobs? Adele Uddo verdient duizenden dollars per dag als handmodel.

www.catherinekrunas.com