Creatieveling Rob Berghmans ademt koffie. Met de hippe Caffènation koffiebars in Antwerpen en Amsterdam is hij een begrip bij koffieliefhebbers. Wij spraken met het koffie-icoon.
Wat is jouw eerste herinnering aan koffie?
Rob Berghmans: “ Mijn koffieleven begon toen ik 6 of 7 jaar was. Bij een oom van me uit Lier schonken ze koffie. Als jong gastje lustte it dat niet. Mijn oom zei dan: “Doe er wat meer suiker bij. Laat de klontjes er maar in glijden.” Hij stak een lepeltje in de kop en legde de klontjes ernaast. Ik mocht dan de klontjes over de lepel laten glijden. Dat was tof, natuurlijk. Er zijn toen heel wat klontjes in het kopje verdwenen. Alleen kan ik me niet meer herinneren of ik het überhaupt nog heb opgedronken (lacht).”
Hoe is het voor Caffènation dan allemaal begonnen?
RB: “Op mijn 34ste zat mijn leven in een dipje. Ik dacht, als ik een gespecialiseerde espressobar opendoe, dan kan ik iedere dag honderden mensen gelukkig maken, niet alleen met de koffie, maar ook met mijn gezelschap, de sfeer... én dan heb ik tegelijkertijd een nieuwe job. Meteen ging ik een stap verder dan de anderen: meer aandacht voor het eindproduct, een ander type van branding, meer info over de koffie, andere bereidingen… Ondertussen zijn wij niet de enige gespecialiseerde koffiebar meer, maar we onderscheiden ons nog steeds door de info die we geven. Als je hier een espresso komt drinken, ligt er een kaartje naast waarop de naam van de farmer en de streek van herkomst staan.”
Jullie hebben ook een eigen lijn koffiebonen en capsules?
RB: “Ja, sinds 2010 branden wij zelf onze koffiebonen. Dit maakt ons één van de meest gespecialiseerde koffiehandelaars in België. Alleen hadden we een klein probleem. Wij houden van zurige fruitsmaken die we combineren met zoet en bitter. Veel mensen kregen dat thuis niet goed. Om dat op te vangen zijn wij begonnen met Nespresso capsules. Daarmee kunnen de mensen thuis niets fout doen. Die capsules zijn wel helemaal composteerbaar. We moeten aan de planeet denken.”
We hebben gezien dat je met gefilterd water werkt. Is het net dat ecologische aspect dat je aanspreekt bij Brita?
RB: “Thuis koop ik al jaren geen plastic flessen meer. Ik tap water uit de kraan en dan is een waterfilter een godsgeschenk. In Caffènation bieden we ook BRITA gefilterd water aan. 15 jaar geleden waren wij in België één van de weinigen die vonden dat bij de koffie altijd een gratis kopje water hoort, zoals dat op veel plekken in de wereld het geval is. Gelukkig zijn er ondertussen velen ons gevolgd. Wij serveren dat water sinds de start met de BRITA kan. Soms ging dat net iets te traag om iedereen vlot te bedienen. Gewoon kraantjeswater was dan weer niet lekker genoeg. Daarom kunnen klanten zelf BRITA gefilterd water schenken in onze nieuwste zaak in Berchem en dat wordt heel erg geapprecieerd.”
Op welke manier verbetert gefilterd water volgens jou de smaak van de koffie?
RB: “De kalk in ongefilterd water maakt de peperdure machines met vaak heel dunne leidingen kapot. Ook smaak-technisch heb ik het graag iets cleaner dan kraantjeswater. De textuur van gefilterd water is zachter op de tong en dat maakt dat je onbewust de koffie meer gaat appreciëren.”
Gebruiken jullie het gefilterde water ook voor andere bereidingen?
RB: “Ja, al het water dat wij gebruiken is gefilterd. Als je drankjes op hoog niveau wil serveren, dan moet alles goed zitten. Ijsblokjes van gefilterd water zien er bijvoorbeeld veel helderder uit. Wij gaan daar heel ver in en werken met BRITA technisch samen om het water voor de ene soort koffie zachter of net zuurder te maken.”
Heb je tips voor onze lezers om thuis een perfecte espresso te bereiden?
RB: “Kies thuis niet voor espresso maar voor filterkoffie. Een espresso moet je immers à la minute bereiden en opdrinken en je hebt er een dure machine voor nodig. Filterkoffie wordt lekkerder als hij afkoelt en is budgetvriendelijker. Je raakt het ook nooit beu. Wij hebben 30 verschillende koffies per jaar, dus je kan bijna wekelijks een andere smaak kopen. Zorg wel dat je je koffiezet goed onderhoudt en filter je water. Aanslag geeft immers een vieze smaak af.”
Hoe drink jij je koffie het liefst?
RB: “Ik ben een freak en drink mijn koffie bijna altijd zwart: 2 koppen koffie bij het ontbijt, 1 op het werk en 1 espresso.”
Welke koffietrends voorspel je voor 2019?
RB: “Eerlijk gezegd zijn de drankjes rondom de koffiekaart het meest aan het veranderen. Wij serveren hier bijvoorbeeld altijd huisgemaakte Kefir en Kombucha. Op vlak van koffie zie ik minder vernieuwing, eerder verfijning.”
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met BRITA.
www.BRITA.be