Matcha thee, cold brew koffie en jackfruit zijn zo 2019… Deze vijf food trends zal je in 2020 overal zien verschijnen.

Net zoals in de mode duiken er ook op culinair vlak met de regelmaat van de klok nieuwe trends op. Thefork deed onderzoek naar welke ingrediënten en food trends groot zullen worden in 2020.

1. Culinaire therapie

Van de huidige CBD-manie tot de ayahuasca-gekte in LA, voedingssupplementen met een helende werking zijn werkelijk overal. Ze passen helemaal in de tendens om te werken aan je mentale en emotionele gezondheid via alternatieve middelen. De voedingswereld heeft zich dan ook volledig opengesteld voor producten met positieve effecten op lichaam en geest: hallucinogeen, kalmerend, therapeutisch… In Frankrijk bijvoorbeeld koopt 1 volwassene op 5 elke maand minstens één voedingssupplement. En, klaar om je basic avocado toast te pimpen met wat cannabisolie?

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Your CBD Store Of SoCal (@cbdofsocal) op

2. Fashionable food

De mode- en beautysector slaan steeds meer de handen in elkaar met de gastronomische wereld. Modemerken openen restaurants en cafés volgens de codes van het huis, denk aan ‘Gucci Osteria’ in Firenze, deParijse restaurants ‘Citron’ en ‘Oursin’, opgericht door de
Franse ontwerper Simon Porte Jacquemus of het café-in-shop model dat het Zweedse Arket zo geliefd maakt. Verder van huis is er bijvoorbeeld ook de samenwerking tussen Sephora & Museum of Ice Cream. Meer van dat!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door OURSIN (@oursinparis) op

3. Duurzame initiatieven

Uit onderzoek van Accenture blijkt dat 83% van de Belgen rekening houdt met de impact die hun eetgewoonten hebben op het milieu. Zo geeft 62% bijvoorbeeld de voorkeur aan merken die zich inzetten voor het milieu en de reductie van plastics. Nieuwe initiatieven zoals supermarkten voor vervallen producten bewijzen hun populariteit in Kopenhagen en Londen. Bij ons is er de grote groei van verpakkingsvrije (bio)winkels. Ook initiatieven als Too Good To Go, een app om overschotjes te bestellen bij supermarkten en restaurants, kennen nu al een groot succes. Het streven naar betrokkenheid en sociale verantwoordelijkheid staat meer dan ooit centraal.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door San Gent (@saningent) op

Ook chef-koks worden geconfronteerd met geëngageerde consumenten. Ze kunnen vervolgens hun keuken openstellen en het vertrouwen van de consument winnen door transparant te communiceren over de herkomst van hun producten. Consuminderen, recyclen, hergebruiken: dat is wat deze restaurants voorstellen. Zo is er de ‘Nine Lives’ zero waste bar in Londen, die zich liet inspireren op restaurant ‘Silo’ en de ‘Zero Waste Bistro’ in New York. Dat laatste is een pop-up restaurant gemaakt van drankkartons en gerecycled plastic. In België staat er daarnaast steeds meer vegetarisch op het menu, zelfs in sterrenrestaurants. Ook zijn er verschillende zaken die aandacht schenken aan zero waste, denk aan San in Gent.

4. Astrologisch gastronomisch

Astrologie is hip en beïnvloedt steeds meer andere domeinen. Zo bepaalt het sterrenbeeld voor meer dan 12% van de Belgen gedeeltelijk de eigen smaak en het gedrag in de keuken. Steeds meer foodies stellen dan ook gerechten samen die overeenstemmen met de kenmerken
van hun dierenriemteken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Fluffe (@fluffegram) op

In de gastronomische wereld heeft het Australische suikerspinmerk Fluffe bijvoorbeeld al producten gelanceerd die gelinkt worden met een astrologisch teken: citroensmaak voor Stieren, honingsmaak voor Vissen, kaneel voor Leeuwen… Ontdek ook het favoriete comfort food volgens jouw sterrenbeeld.

5. Eatertainment

Welkom in het post-foodporn tijdperk! In deze Instagrammable wereld is een mooi gepresenteerd bord niet genoeg. Restaurants verkennen de grens tussen smaakbeleving en culinaire ervaring met behulp van virtual reality en ASMR. Enkele voorbeelden: in het Zweedse ‘The Alchemist’ eet je levende insecten en eetbaar ‘plastic’ gemaakt van vis, om de vervuiling van vissen aan te kaarten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Rasmus Munk (@rasmusmunkalchemist) op

Aan de andere kant van de wereld opende Nakumara, een glow in the dark Ramen shop uit de Verenigde Staten met een extreem spooky vibe.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door 中村家 (@nakamura.ke) op