Dolce & Gabbana versus China (en meteen ook de rest van de wereld)

dolce_gabbana_china_schandaal_stereotiep

Dolce & Gabbana heeft weinig vrienden in modeland en dat heeft alles met de rampzalige PR-kwaliteiten van de gelijknamige designers te maken. Met uitspraken à la “baby’s die via kunstmatige inseminatie verwekt werden, zijn eigenlijk maar synthetische kinderen” maakten ze zich de laatste jaren allesbehalve populair. Net als met de vele cultureel ongevoelige referenties in hun werk. Vooral Stefano Gabbana maakt er een potje van en schokt regelmatig op social media met grove uitspraken aan het adres van influencers en sterren. Toen Chiara Ferragni begin september haar Dior bruidsjurk postte, sneerde hij hoe “cheap” hij het ontwerp van collega-ontwerpster Maria Grazia Chiuri vond, en ook de feeds van de Kardashian-Jenner clan bevuilt hij maar al te graag met vieze woordjes. Selena Gomez krijgt dan weer regelmatig de comment “je bent lelijk” naar het virtuele hoofd geslingerd. 

Tot nu toe leek alle slechte PR het duo niet te deren, maar daar kwam in november 2018 een einde aan. Dolce & Gabbana verloor toen miljoenen dollars toen het modehuis last minute een groots opgezette show in China moest afblazen wegens een gi-gan-tisch schandaal. In een notendop? Om haar aanstormend defilé in Shanghai aan te kondigen, postte het huis op Instagram een reeks video’s waarin een onhandig Chinees model met chopsticks probeert Italiaanse pasta op te eten, terwijl een spottende voice-over stem haar allerlei kleinerende commentaren naar het hoofd slingert. De filmpjes werden meteen als denigrerend en stereotyperend afgedaan door de miljoenen volgers van het label, maar daar had vooral Gabbana geen oor naar. Hij ging persoonlijk in op de controverse, onder andere in de feed van @DietPrada, maar van excuses was er geen sprake, integendeel: hij vergeleek China met de weinig flatterende drol emoji en beschreef Chinese critici als “ignorant dirty smelling maffia”. Zijn PR-team liet er nog eens een paar 24 uur over gaan alvorens in te grijpen. Eerst met de smoes dat zowel het officiële D&G-account als dat van Gabbana zelf waren gehackt, later met weinig oprechte excuses over het gebeuren, maar het kwaad was geschied: A-list genodigden maakten een rechtsomkeer, Chinese ambassadrices als Li Bingbing en Zhang Ziyi verbroken de banden met het huis en zowat de volledige Aziatische casting gaf verstek voor de show. Resultaat: D&G zag zich 24 uur voor de show genoodzaakt het hele spektakel af te blazen en dat liet financiële sporen na. In het verleden kwam het huis altijd ongedeerd uit dit soort controverses, maar je de volledige Chinese markt op de hals halen, blijkt zelfs voor hen een stap te ver.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Dolce & Gabbana (@dolcegabbana) op