Ethische mode: een werk van lange adem
Je bent sinds de start van je label dé referentie voor ethisch bewustzijn in de mode. Heb je het gevoel dat de fashion industrie je voorbeeld volgt?
“Er is in ieder geval minder weerstand dan vroeger. Toen ik pas begon, werd mijn idealisme nogal minachtend bekeken. Maar ik ben koppig blijven volhouden. Ik kan op dat vlak geen compromissen sluiten. De twintigers van nu verwachten volledige transparantie in elk onderdeel van hun leven, ze eisen betrokkenheid, engagement. Dat is precies waar ik voor sta. Ik ben waarschijnlijk de enige die dit discours van bij de start heeft gevoerd. Ik wil de wereld wakker schudden. Iedereen moet weten hoeveel dieren er gedood worden, hoe groot de impact is op het milieu. Vandaag pakken steeds meer modehuizen uit met een ethische code, het is meer mainstream geworden. Hopelijk is de trend nu gezet en kunnen we effectief bewuster met de beschikbare grondstoffen omspringen en op een menswaardig productieproces overschakelen. Dat de mode-industrie haar verantwoordelijkheid opneemt, is een positief signaal.”
Waarom duurt het zo lang?
“Ik ben er al mijn hele leven mee bezig. De tijd tikt ongenadig, maar ik heb eindelijk het gevoel dat het de juiste richting uitgaat. Het enige wat ik kan doen, is hetzelfde verhaal blijven vertellen. Ik val misschien in herhaling, maar op het einde van de dag kan ik met een gerust gevoel gaan slapen. Gemoedsrust is mijn belangrijkste drijfveer. Maar het is een werk van lange adem om de mindset van de modewereld te veranderen. De lederindustrie is een machtige machine. Hun businessmodel is al decennialang op dode dieren gebaseerd. Ze staan er niet bij stil, ze stellen het systeem niet in vraag. Op dat vlak zal de volgende generatie volgens mij veeleisender zijn, dat hoop ik tenminste. Het tij is aan het keren. Van oudere klanten hoor ik vaak: ‘Ik hou van je ontwerpen, van je schoenen …’ Wat op zich een geweldig compliment is. Maar bij de jongere generatie klinkt het toch vooral: ‘Bedankt voor wat je voor de mode-industrie betekent.’ Zij staan volledig achter mijn duurzame, diervriendelijke en mindful manier van zakendoen. Dat stemt me hoopvol.”