Materialen van de toekomst
Is het nog altijd even uitdagend om geen bont, leer, dierenhuid of pluimen te gebruiken?
“Ik vind het superfascinerend om samen met designers, architecten en productontwikkelaars uit San Francisco op zoek te gaan naar de technologieën van de toekomst. Ik ben enorm gefascineerd door de geschiedenis van de mode, maar de materiaalkeuze is zo beperkt. Het is niet alleen pure gemakzucht, maar vooral een aanslag op onze natuurlijke bronnen. Een gigantische verspilling van energie, water en plastic. Het hele productieproces moet dringend herbekeken worden. We hoeven niet zoveel water te verbruiken en zoveel dieren te doden. We moeten in de eerste plaats voor onze planeet zorgen. Na twee jaar van onderzoek en ontwikkeling stelden we tijdens de show de 100% vegan sneakers voor. Ze zijn volledig ecologisch geproduceerd, zonder dierlijke lijm of chemicaliën. Dat is pas innovatief design. En ze zien er nog cool uit ook.“
Wat vind je ervan dat zoveel ontwerpers nu stoppen met bont te gebruiken, pakweg tien jaar na jou?
“Dieren doden is barbaars en totaal overbodig. Het is me gelukt om een winstgevend businessplan te ontwikkelen zonder dierlijke materialen te gebruiken.
Niemand ziet dat mijn schoenen niet van suède gemaakt zijn en mijn tassen niet van leer. Vraag maar eens rond, niemand merkt het! Op grote schaal ethisch, creatief én kwalitatief ontwerpen volgens een model dat geen dieren doodt, kan wel degelijk rendabel zijn. Het is een immense uitdaging, maar niet onmogelijk. Ik ben supertrots op mijn team dat samen met mij blijft strijden. Ik hoop dat anderen mijn pad zullen volgen. Maar er zijn nog zoveel obstakels. Neem nu de bontindustrie …”
Geloof je dat die zelfzucht uiteindelijk tot een collectieve verantwoordelijkheid zal evolueren?
“Mensen hollen voortdurend achter de laatste modetrends aan. Het moet alsmaar sneller om de fast fashion in stand te houden. Maar het systeem deugt niet. De mode-industrie zou in de eerste plaats respect moeten hebben voor de arbeiders die voor hen produceren. De modewereld moet niet alleen ethischer ondernemen, ook de consumenten moeten hun koopgedrag in vraag durven te stellen.”