De trui met het opschrift ‘chômeur’ (wat ‘werkloze’ betekent) is na protest dan toch uit de winkelrekken gehaald. Ontwerper Léon Taïeb kan de opschudding rond zijn ontwerp niet goed begrijpen: ‘Ik vond het woord gewoon schattig klinken’.
Hommeles in Frankrijk! Daar zorgde een trui met het woord ‘chômeur’ voor heel wat opschudding. Want ‘spotten’ met een maatschappelijk probleem, zoiets doe je niet, zo klonk het in het kamp van de tegenpartij.
Het was nochtans allemaal onschuldig bedoeld. Léon Taïeb, ontwerper van het Franse modemerk Le Léon, vond het woord ‘chômeur’ schattig klinken en plaatste het op een kasjmieren trui. Toegegeven, dat een trui met een prijskaartje van 285 euro niet meteen in de kleerkast van een persoon zonder werk zal belanden, is te begrijpen. Taïeb zag er echter geen graten in.
De consument zag er de humor dan weer niet van in. Het regende klachten en heel wat mensen vonden het ongehoord dat een duur mode-item de spot dreef met een serieus maatschappelijk probleem.
Het Franse volk werd gehoord en Léon Taïeb besloot dan toch om de ‘chômeur’ trui uit de winkels te halen.