Breakout-ster Sasha Lane is dé antiheldin van Hollywood. Met haar kick-ass attitude, wilde dreadlocks en tattoos is ze het gezicht en de stem van de Girlpower 2.0.
ID-kit
Sasha Lane werd op 29 september 1995 geboren in Houston, Texas. Na de scheiding van haar ouders groeide ze op bij haar moeder in de buitenwijken van Dallas. Om rond te komen, nam ze op haar zevende een eerste baantje aan.
In 2016 maakte ze vanuit het niets haar debuut in ‘American Honey’ van de Britse regisseur Andrea Arnold, die haar op een strand aansprak. Sindsdien stapelen de
filmprojecten zich op.
Met haar bad girl-attitude en uitgesproken look is Lane de nieuwe muze van de modewereld.
Ze is heel open over haar biseksualiteit en neemt het op voor de LGBT-community.
In 2016 nam ze haar broer/flatmate/steun en toeverlaat Sergio mee als date naar het filmfestival van Cannes.
Dread love
Is het omdat Hollywood haar overkwam, en niet omgekeerd, dat de 22-jarige Sasha Lane niet het behaagzieke ‘nice to please you’ - type is? Misschien. “Ik laat gewoon niet met mijn voeten spelen“, klinkt het kordaat. “Het kan me niet schelen hoeveel geld ik verdien of hoe groot mijn rol is of hoe cool de party. Ik aanvaard gewoon geen shit van mensen. Ze vroegen me om mijn haar te veranderen. Fuck, no! Waarom?”, zegt ze, terwijl ze nadrukkelijk haar dreadlocks streelt.
Van studente psychologie tot shooting star
De revelatie uit Andrea Arnolds American Honey, de film die in 2016 de Cannes Jury Prize won, was een doorsnee negentienjarige studente psychologie zonder acteeropleiding, toen de Britse regisseur haar spotte op een strand in Florida. Een maand later had ze de hoofdrol te pakken en debuteerde ze naast Shia LaBeouf en Riley Keough in een rauwe, politiek getinte prent over een ‘lost generation’-jongerenbende die de VS doorkruist om magazines te verkopen. Sasha Lane kreeg wereldwijd erkenning voor haar overtuigende en doorleefde acteerprestatie en werd prompt gebombardeerd tot ‘shooting star’ van het jaar.
Vandaag is het wereldvreemde meisje dat drie jaar geleden toevallig van straat werd geplukt, een van de meest invloedrijke jonge actrices van het moment, met een pak releases in de pijplijn, inclusief de indiefilm ‘Hearts Beat Loud’ en de blockbuster ‘Hellboy’. Daarnaast is ze het gezicht van talrijke modecampagnes en mag ze A-listers als Chloë Grace Moretz en Riley Keough (de kleindochter van Elvis Presley) tot haar besties rekenen. Lanes leven volgt het rags to riches-script van de Hollywood Dream, maar voorspelbaar is de prille twintiger niet. De waarschuwing ‘benaderen op eigen risico’ is beslist op haar van toepassing.
Bullshit-detector
Sasha Lane laat zich niet zomaar voor iemands kar spannen en screent haar projecten met een bullshit-detector. Ze weet verdomd goed wat ze waard is en gaat niet voor minder. In tijden van #MeToo en #OscarsSoWhite heeft de filmindustrie haar meer nodig dan andersom. “De hele business is spierwit”, vertelt ze. “Ik krijg voortdurend blanke rollen aangeboden. Terwijl mijn moeder een Maori uit Nieuw-Zeeland is en mijn vader zwart.
Ik groeide op tussen de blacks. Ik weet dat ze mij in een bepaalde rol pushen in naam van de diversiteit. Ze kiezen mij om hun geweten te zuiveren en te kunnen uitpakken met kleur in hun productie. Want ‘gelukkig’ ben ik blank genoeg om het witte publiek niet af te schrikken”, doorprikt ze het circus. “Ik wil best een groep vertegenwoordigen, maar word niet graag gebruikt als mascotte.”
Over altijd 'aan' staan
We hebben afgesproken in een lokale koffiebar in Eastside Echo Park, Los Angeles. Sasha zit er relaxed bij in een low profile streetwearoutfit die perfect matcht bij de buurt en toch een stukje van haar eigenzinnige stijl verraadt: een zwarte, baggy joggingbroek, een tweedehandse parka, grappige eenhoornsokken en een paar Nikes.
De meeste van haar vrienden wonen in de Eastside, logisch dus dat ze zich hier settelde na ‘American Honey’. Collega-actrice en beste vriendin Riley Keough nam Sasha in de zomer van 2015 mee naar het Dior Couture-defilé in Parijs. “We weigerden apart te gaan zitten, dus ik zat de hele show lang op haar schoot”, herinnert de Texaanse zich haar eerste keer buiten de States.
“Achteraf moesten we nog naar zo’n high profile-cocktailding. Ik stond er onwennig bij op mijn hoge hakken en bedacht bij mezelf hoe belachelijk het allemaal was. Ik schopte mijn schoenen uit en stak een sigaret op in de zetel, toen er een classy dame naar me toe kwam en zei: “Ik wou dat ik nu hetzelfde kon doen.” Op dat moment besefte ik dat dit soort mensen altijd ‘aan’ staat. Daarna moesten Riley en ik nog naar een diner en gingen we van alle tafels brood pikken. Tot zover mijn eerste Fashion Week”, vertelt ze terwijl ze een Camel Blue aansteekt. “Het is allemaal zo awkward. Waarin ben ik in godsnaam terechtgekomen?”
Bad girl-attitude
Sasha Lane valt op door haar petite gestalte, lange dreadlocks, tientallen tattoos en haar ballerina-achtige manier van bewegen. Haar puppy-ogen en getuite bovenlip zijn in het echt even indringend als op het scherm. Tegelijk gaat er iets kalmerends van haar uit. “Eén blik op mij en mensen gaan direct in chill-modus”, zegt ze met een sweet Texan accent. De mode-industrie viel onmiddellijk voor haar provocerende bad girl-attitude. Ze was het campagnegezicht van Louis Vuitton, hoorde bij de Class of 2018 van luxe-accessoiremerk Coach, zat met BFF Chloë front-row bij Fendi (haar favoriete label), stond op de covers van Wonderland, Dazed en Teen Vogue en trok veel aandacht op de rode loper van het prestigieuze Met Gala.
“Het is cool dat een alternativo met dreadlocks en tattoos zich goed kan voelen in designerkleren en anderen kan inspireren. Ik hoop dat meisjes zich in mij herkennen en denken: ‘Hé, zo kan ik er ook uitzien’, maar toch trouw blijven aan zichzelf. We hoeven er niet allemaal hetzelfde bij te lopen.”
Grimmig verleden
Sasha’s drang naar authenticiteit en persoonlijkheid - haar ‘unique selling point’ volgens de modewereld - is een overblijfsel uit haar kindertijd, een periode waar ze verbitterd op terugkijkt. Haar ouders gingen kort na haar geboorte uit elkaar en Sasha leidde de eerste jaren van haar leven een zwervend bestaan, samen met haar moeder. Geldgebrek was een constante ten huize Lane.
De gelijkenissen tussen Sasha en haar personage Star waren zo duidelijk, dat de opnames van ‘American Honey’ hun mentale tol eisten. “Het was zo heftig dat ik de controle begon te verliezen. Ik kon geen onderscheid meer maken tussen mezelf en Star. Elke emotie die je op het scherm ziet, is gebaseerd op mijn eigen verleden. Ik heb ook te maken gehad met seksueel misbruik en ziekelijke, passionele relaties, en ik was altijd het kind waar niemand in geloofde.”
Sasha’s vader, die nog steeds in Houston woont en met wie ze tegenwoordig een hechte band heeft, liep halverwege de film de zaal uit. “Hij heeft me nooit verteld waarom. Misschien had hij genoeg gezien om trots op me te zijn en kon hij de verdere confrontatie niet aan. De seksscènes zullen er voor hem te veel aan zijn geweest.”
Stress en stemmen
Ze praat luchthartig en zonder taboes, een van de redenen waarom ze zo chill is in de omgang. Een snelle scroll door haar Instagram-feed toont dat ze zich ook daar openhartig en eerlijk opstelt - zeker in vergelijking met haar leeftijdgenoten. Ongefilterd spuit ze haar mening over de business en haar afkeer van alles wat ‘fake’ is.
Zelfs haar mentale issues zijn bespreekbaar. “Ik heb een bipolaire stoornis. Hoe stresserender mijn leven is, hoe drukker het in mijn hoofd wordt”, vertelt ze. “Probeer al die verschillende stemmetjes maar eens uit te schakelen als je de hele dag je teksten moet instuderen. Ik mag dan een collectie designer-tassen hebben en een celeb-leven leiden, ik moet wél elke dag afrekenen met mijn demonen. Ik wil dat mensen dat ook weten.”
Schilderen, rondhangen en Sergio
Bij wijze van therapie schildert Sasha regelmatig. Een hobby die ze oppikte in Bulgarije, tijdens de opnames van de comic book- remake ‘Hellboy’ van regisseur Neil Marshall. Schrijven, muziek en wiet helpen ook. Maar haar grote steun en toeverlaat is Sergio, haar oudere broer en flatmate. De twee creëerden een gezellig nest, ver weg van de drukte van Los Angeles. “Ik ben geen actief persoon, ik probeer gewoon zo chill mogelijk te leven”, beschrijft ze haar dagelijkse routine die grotendeels bestaat uit rondhangen, dansen op reggaemuziek en freestylen met muzikanten en creatievelingen.
Rauwe verhalen
Na het succes van ‘American Honey’ kan Sasha haar rollen kiezen en wil ze vooral samenwerken met regisseurs “die de rauwe, onversneden versie van het verhaal vertellen.” Ze was dit jaar te gast op het Sundance Film Festival met ‘Hearts Beat Loud’, waarin ze de love interest speelt van Kiersey Clemons in een verhaal over een vader/dochter songwriter-duo.
Ze is ook te zien aan de zijde van BFF Chloë in Desiree Akhavans ‘The Miseducation of Cameron Post’. Daarin speelt ze Jane Fonda, een tiener die halverwege de jaren ‘90 naar een christelijk gay conversion-kamp wordt gestuurd. Als iemand die amoureus gelinkt wordt aan zowel mannen als vrouwen, voelde Sasha het belang van de film in elke vezel van haar lijf. “De opnames vonden plaats tijdens de inauguratie van Donald Trump. We hadden echt het gevoel met iets belangrijks bezig te zijn.”
Dit jaar wacht haar een nieuwe vuurdoop met de release van ‘Hellboy’, haar eerste big-budget blockbuster ooit. In de prent speelt ze Alice Monaghan, een kick-ass heldin die superkrachten ontwikkelt nadat ze ontvoerd wordt. Het felbegeerde ticket naar het sterrendom ligt dus zo’n beetje klaar. Maar de hype laat Lane al bij voorbaat koud. She’s Sasha after all.