Hello, goodbye, my name is…
Het grote probleem: voor elke vrijwilliger die – zonder een degelijke opleiding – taallessen geeft of drinkwaterkranen installeert, wordt er een plaatselijke leerkracht of ingenieur minder in dienst genomen. Chloé Sanguinetti, maakster van de reportage ‘The Voluntourist’: “In plaats van telkens maandenlang dezelfde drie Engelse woorden aan te leren, kan een vaste leerkracht de leerlingen beter opvolgen en een degelijk jaarplan uitstippelen. Hetzelfde geldt voor technische installaties: gaat er iets stuk, dan voert een technicus of ingenieur uit de streek herstellingen uit, in plaats van de hele mikmak aan z’n lot over te laten en weer water te gaan halen aan de rivier.”
Eenzelfde geluid klinkt bij Porzia Stella van de Belgische vrijwilligersorganisatie Quinoa: “Maak plaatselijke bewoners niet afhankelijk van buitenlandse hulp, maar laat ze zelf in hun onderhoud voorzien. Wij westerlingen geloven graag dat zij niet zonder ons kunnen, en bekrachtigen zo de mythe van de blanke, rijke redder.”