De juiste motieven

Een missie als vrijwilliger is geen ‘one shot’. De focus ligt niet op een eenmalige ervaring die je op je palmares kan zetten. Jongeren moeten aangezet worden om auteur te worden van hun eigen verhaal. “Een missie van enkele weken is een druppel op een hete plaat”, verzucht Nicolas Curri, “maar we hopen dat jongeren die er een hebben meegemaakt, zich levenslang zullen blijven engageren. Als je eenmaal een kritische houding ontwikkelt tegenover de Noord- Zuidproblematiek, ben je die niet meteen weer kwijt.”

Wanneer jongeren tijd en energie investeren in hun project, v’inden ze het moeilijk om, eenmaal thuisgekomen, alles weer los te laten. Net daar schuilt het levenslange engagement. Een goede organisatie koppelt terug en helpt je bij het vinden van nieuwe projecten of organisaties die aansluiten bij jouw engagement.

Al die kritiek, werkt dat niet ontmoedigend? Nee, er zijn genoeg positieve verhalen en alternatieven.

barbie selfie

Geef je niet op als vrijwilliger om je Instagram-feed op te leuken met kleurrijke lachende snoetjes of foto’s van jezelf als wereldredder. Dat denkt ook Barbie Savior ervan, de Instagram-account die de draak steekt met de machtige blanke redder. Barbie reist de wereld rond van weeshuis naar weeshuis om arme Afrikaantjes Cola te brengen. Dat alles aan de hand van selfies en hashtags als #povertyporn. @BarbieSavior – “20 years young. Not qualified. It’s not about me … but it kind of is.”