Het belang van de modehuizen

Fashion Academy, Polimoda

Federica Fioravanti

Polimoda organiseert haar opleiding in samenwerking met de modehuizen. Dit houdt de onderwijsprogramma’s up-to-date en in lijn met de behoeften van de industrie. Danilo Venturi legt uit: “Op het einde van de opleiding mogen de modebedrijven als eerste kiezen uit een selectie van de beste leerlingen. Wij werken hiervoor samen met 2000 bedrijven. Daarom hebben wij een wervingspercentage van 91%.”

Onder de leiders in Europa gooit La Cambre het over een andere boeg. De Brusselse academie kiest voor een samenwerking met creatieve studio’s. Hier lopen alle leerlingen een stage in elke fase van hun opleiding. Het is niet ongebruikelijk dat een leerling nog voor het afstuderen gerekruteerd wordt. Balenciaga, Louis Vuitton, Jean-Paul Gaultier en vele andere huizen zijn vaste klant bij de Belgische modeacademies. Zo kreeg Rushemy Botter, net afgestudeerd aan de Antwerpse Academie, de artistieke leiding over Nina Ricci. Dit doet hij samen met zijn partner en medewerker Lisi Herrebrugh.