Over onderwijs
KD: “Je bent net begonnen aan Harvard. Denk je soms na over het onderwijsniveau van jongeren van jouw leeftijd?”
YS: “Goed dat je hierover begint. Al mijn hele leven probeer ik een alternatief, meer inclusief traject te kiezen. Onderwijs is volgens mij cruciaal om een kritische mening te leren formuleren, om een algemeen wereldbeeld te vormen, om te leren functioneren in de maatschappij en compromissen te sluiten. Ik denk dat ons eurocentrische leerplan nadelen heeft. Mijn ouders hebben me Griekse mythologie en Afrikaanse folklore bijgebracht. Ik volgde een online-geschiedeniscursus die startte bij het ontstaan van de wereld en eindigde bij de Mesopotamische beschaving.
Als ik het onderwijs in een bredere context bekijk, zijn er zoveel dingen problematisch. Neem nu de negatieve houding van sommige mensen tegenover immigranten. Dat komt omdat ze hun eigen geschiedenis niet kennen. Er wordt zoveel verzwegen in de leerboeken.”
KD: “Vuistje!”
YS: “Daarom hebben we Eighteen x 18 opgericht (Yara’s creatieve platform voor jongeren die de eerste keer gaan stemmen, red.). We staan nog maar aan het begin – we willen meer impact genereren. Het project is ontstaan vanuit de verontwaardiging dat het nieuws totaal niet is afgestemd op ons, jongeren. Media programmeren hun nieuws op basis van demografische algoritmes – en houden het zo automatisch buiten het bereik van jongeren. Maar op die manier sluit je mensen uit van het politieke debat: ze krijgen gewoon geen toegang.”