Chiara Ferragni heeft het allemaal. Als grootste influencer ter wereld heeft ze zich ontpopt tot een echte zakenvrouw met een diploma aan Harvard, een eigen merk en miljoenen volgers. Het platform Stylight onderzocht hoeveel geld merken aan haar verdienden tijdens Milaan Fashion week. De resultaten zijn hallucinant…
In 2009 startte Chiara Ferragni met haar blog: The Blonde Salad, een website waarop ze haar favoriete outfits en de leukste wetenswaardigheden uit haar leven postte. De blog werd in korte tijd een groot succes maar Ferragni raakte nog een pak bekender toen ze in 2012 startte met haar Instagram-account. Een luttele vier jaar later verkocht de influencer al capsulecollecties via haar website, Instagram-waardige glitteritems die ondertussen een echte hype zijn geworden.
In 2017 verkoos Forbes haar tot de meest invloedrijke mode-influencer ter wereld. Maar daar stopt het voor La Ferragni niet, vandaag heeft de Italiaanse schoonheid meer dan 16 miljoen volgers en haar eigen merk: Chiara Ferragni Collection. Dit eigen bedrijfje haalde onlangs een omzet van 22 miljoen dollar. Say what now?
Het onderzoek
Dit bericht bekijken op Instagram
Stylight onderzocht samen met Launchmetrics haar impact op de merken die ze droeg tijdens Milaan Fashion Week. Hiervoor werd het profiel van de blogger in detail bestudeerd en opgevolgd. Launchmetrics nam de laatste zes gesponsorde berichten voor hun rekening, terwijl Stylight de aankooptrends van haar volgers onderzocht. Resultaat? De Italiaanse bracht de merken in de onderzochte periode 2,5 miljoen dollar op.
Calzedonia, Alberta Feretti, Fendi, Roberto Festa en Prada waren de sponsors in de onderzochte berichten. Hun winst:
- 200% meer clicks op Prada haarbanden
- 300% meer verkeer op de pagina van Roberto Festa
- 50% meer clicks op producten van Alberta Ferretti
- Tweemaal zoveel zoekopdrachten voor Fendi in Duitsland
Maar hoeveel kwam er bij Chiara in het laatje? Wel, dat blijft nog in nevelen gehuld…
(vertaling door stagiaire Morrigan Penninck)