Als je het Beyoncé vraagt runnen vrouwen de wereld, maar in realiteit blijkt dat dat eigenlijk best wel wat beter kan. Bij heel wat vrouwen ontbreekt het namelijk wat aan zelfvertrouwen op carrièrevlak, terwijl dat helemaal niet nodig is. Wij spraken met Caroline Coesemans en Fleur Van Sambeeck, twee topvrouwen – in elke zin van het woord – bij Google en vroegen hen naar hun beste tips om je droomcarrière waar te maken.
Caroline, je werkte in Parijs voor techgiganten Amazon en Google en nu ben je juridisch directeur en hoofd van public policy bij Google Belux, een indrukwekkend carrièrepad. Hoe heb je dat kunnen verwezenlijken?
CC: Ik wilde altijd al voor Google werken omdat het een bedrijf is dat mij inspireert. Ik vond wat zij deden en vooral de mensen die daar werkten gewoonweg geweldig. Het enige probleem was dat Google nog geen kantoren had in Brussel. Daarom besloot ik om eerst bij Amazon in Parijs te werken en daarna ben ik op de Parijse afdeling van Google beland. Toen men besloot dat het Brusselse kantoor een juridisch directeur nodig had ben ik teruggekeerd naar België. Mijn huidige job was dus eigenlijk vanaf het begin al mijn doel.
Hoe zorg je voor een gezonde work/life balans?
CC: Het is een belangrijk maar allesbehalve gemakkelijk onderwerp, waar je heel je carrière lang een evenwicht moet in zoeken. Er zal altijd wel iets veranderen, ofwel op professioneel vlak ofwel in je privé-leven, waardoor je constant moet op zoek gaan naar een evenwichtspunt. Volgens mij is het het belangrijkst om zelf limieten te stellen. Je kan bijvoorbeeld stellen: "Ik ga vanavond om zes uur door omdat ik wil sporten" of "Ik vertrek om vijf uur omdat ik de kinderen wil ophalen van school". Als het echt nodig is, kan je nog altijd later op de avond verder werken, want soms moet dat natuurlijk ook gebeuren.
Wat is jouw ultieme advies voor ambitieuze vrouwen die hun dromen willen waarmaken?
CC: Eigenlijk is het heel eenvoudig, de baseline is: Twijfel nooit aan jezelf. Je bent geweldig en daar mag je nooit over twijfelen. Concentreer je goed op de boodschap die je wil brengen, in gelijk welke context. Wat is de inhoud ervan en wie is mijn doelgroep? Wie is het publiek aan wie ik mijn boodschap ga brengen? Als je je daarop focust, zal het als vanzelf gaan.
Heb je een verrassende tip waar de meeste mensen niet bij stil staan?
CC: Ik denk dat weinig mensen beseffen hoe interessant het kan zijn om in Parijs te gaan werken, aangezien wij Belgen erg sterk zijn in Frans en Engels. En bovendien zijn we ook heel aangename mensen om mee samen te werken, dat maakt ons super stars bij onze Zuiderburen. Zelf vond ik er dan ook behoorlijk gemakkelijk werk, door mijn talenkennis, maar ook omdat Belgen gekend zijn voor onze zelfrelativering, we kunnen met onszelf lachen, en dat maakt ons fantastische collega's. Daarom wil ik iedereen dit meegeven: Denk erover na om (enkele jaren) in Parijs te werken.
Mijn ultieme carrièreadvies: Twijfel nooit aan jezelf. Je bent geweldig en daar mag je nooit over twijfelen.
Wanneer je wil groeien op carrièrevlak moet je ook om een promotie kunnen vragen, maar voor velen – en zeker vrouwen – kan dat erg stressvol zijn. Hoe pak je dat het best aan?
CC: Dat klopt, bij Google hebben we gemerkt dat wanneer er gesproken wordt over promoties, mannen dit veel eerder durven bespreken dan vrouwen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mannen gemiddeld een half jaar voor ze effectief klaar zijn voor een promotie er een vragen terwijl vrouwen dat pas een jaar nadat ze er klaar voor zijn doen. En daar wilden we iets aan veranderen. Daarom hebben we de workshop ‘I Am Remarkable‘ ontwikkeld. In deze korte workshop (90 minuten) reiken we je tools aan om aan zelfpromotie te doen maar we leren je ook om zelfpromotie door een vrouw te aanvaarden. Want we zien vaak dat het meer oké lijkt voor een man om te vertellen hoe geweldig hij wel niet is, dan voor een vrouw.
Fleur, als programma manager voor Grow with Google werk je aan Google Digitaal Atelier - Speciale Editie ELLE België & Women in Tech.Brussels, een project dat ambitieuze en ondernemende vrouwen een duwtje in de rug geeft. Kan je daar wat meer over vertellen?
FV: Zeker, ik ben superenthousiast om samen met ELLE en Women In Tech.brussels dit gratis programma op te zetten, omdat het heel belangrijk is dat meer vrouwen initiatief nemen. Uit onderzoek van Women In Tech blijkt dat slechts 13.7 procent van alle Belgische start-ups opgericht worden door vrouwen, terwijl dat evengoed 50 procent zou kunnen zijn. Zelf barstte ik als tiener van de ideeën, maar vandaag is het, en ik denk dat dat bij heel wat vrouwen herkenbaar is, een uitdaging om tijd vrij te maken voor (passie)projecten. Als je de hele dag bezig bent met je werk en je gezin is het erg moeilijk om nog de tijd te vinden om een concept uit te dokteren en al helemaal om het te realiseren. Maar ik denk dat we met dit Google Digitaal Atelier vrouwen de kans te kunnen geven om hun droom realiteit te maken.
Wat houdt deze editie van Google Digitaal Atelier precies in?
FV: Vijftig geselecteerde vrouwen komen gedurende één maand twee avonden per week naar het Atelier in Brussel Centraal, waar ze tal van opleidingen krijgen, gaande van online aanwezigheid tot het ontwikkelen van hun website en hoe ze funding kunnen genereren. De toegangsvoorwaarden tot het programma zijn heel eenvoudig: je moet een vrouw zijn en een idee hebben. We willen het graag laagdrempelig houden, zodat het voor iedereen mogelijk is om eraan deel te nemen.
Waar letten jullie op bij de selectie?
FV: We polsen enkel naar je idee en je motivatie. Ik wil benadrukken dat je project echt alles kan zijn, of het nu om een tech start-up gaat, een glutenvrije bakkerij, een podcast of een blog. De bedoeling van dit Google Digitaal Atelier is om een initieel idee te ontwikkelen naar een concrete business. Zodat je na die ene maand kan zeggen: "Ik had er vroeger nooit de tijd voor, maar hier is mijn website, dit zijn mijn social media en kijk, ik heb net mijn eerste vegan cupcake verkocht…".
Kriebelt het om je in te schrijven? Meer informatie vind je op Google Digitaal Atelier - Speciale Editie ELLE België & Women In Tech.Brussels