Hoewel Instagram een geweldig medium is, worden de negatieve gevolgen stilaan duidelijk. Daar willen de makers nu iets aan doen.
Wat ooit begon als een simpele app om foto's per direct te kunnen delen, groeide uit tot een geldmachine voor bedrijven en influencers. Commentaar op die influencers neemt toe: ze zouden niet 'echt' zijn, overspoelen volgers met gesponsorde posts en spiegelen een onrealistisch schoonheidsideaal voor aan (jonge) meisjes.
Het probleem zit 'm vooral in de likes en volgers die Instagram-gebruikers krijgen. Het belang van die cijfers is enorm, zowel voor influencers en celebrities als voor gewone gebruikers. En daar willen de Instagram-ontwikkelaars nu iets aan doen, zo berichtte Fast Company. Een tweet van onderzoekster Jane Wong bewijst dat er een grote test gaande is:
Instagram is testing hiding like count from audiences,
as stated in the app: "We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get" pic.twitter.com/MN7woHowVN
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) 18 april 2019
Zoals Wong aangeeft, wil de app eigenlijk terug naar the old days, waar het enkel ging om mooie momenten delen en niet om likes, populariteit en inkomsten. De grote verandering? Weg met het cijfertje onder foto's: niemand behalve jij kan zien hoeveel hartjes je post krijgt. In plaats daarvan verschijnen er één of twee namen, gevolgd door 'en anderen', net zoals je nu al te ziet onder een video. Dit zou de druk weghalen voor veel gebruikers, maar dus ook de cash van influencers. Wij zouden er alvast niet om treuren.