Droom je van je eigen label? Staat je woonkamer volgepropt met moodboards, schetsen en knutselmateriaal? Ben je verslaafd aan schoenen, hoeden en juwelen –en wil je hier een toekomst in uitbouwen? Wij gingen de voorbij maanden bij heel wat designers op bezoek en verzamelden daarbij de nodige tips:
Fabienne Delvigne: klant is koning
Je product bestaat niet alleen uit de creaties die je tevoorschijn tovert, ook uit de manier waarop je het aan de man brengt. Klant is koning, en dat heeft hoedenontwerpster Fabienne Delvigne maar al te goed begrepen: “Voor mij is luxe niet alleen een product, het is ook een gevoel. De onverdeelde aandacht van een ontwerper, die op afspraak in hoogsteigen persoon voor je zorgt en in een intieme sfeer een creatie op maat maakt: dat is waar luxe op slaat. Het feit dat het ontwerp uniek is en je het niet moet delen met tientallen, zoniet honderden, anderen geeft een magisch gevoel.” Het moge duidelijk wezen: wie het atelier van de ontwerpster betreedt, wordt als een prinses behandeld –ook al is haar stamboom niet royaal voorzien van kroontjes…
Onderschat het belang van research niet. Je mag dan nog zo’n levendige fantasie hebben, twee collecties per jaar –plus de onvermijdelijke zijprojecten- vormen een echte uitdaging. Daarom omringt Jean Paul Lespagnard zich met tientallen boeken. Zijn atelier heeft op het eerste zicht zelfs meer weg van een bibliotheek dan een ontwerpstudio. Soms zit inspiratie tussen de pagina’s van het meest stoffige exemplaar verborgen…
Het is een goed idee een label uit te bouwen rond één sterk product. Hoe hard de lokroep van stiletto’s, sneakers en sandalen ook klinkt, Lolo The Ballerina heeft zich jarenlang op één model –de ballerina, what’s in a name- geconcentreerd. Sinds kort kruipen ook andere ontwerpen in de collecties, al krijgen die telkens een knipoog naar het originele model. Resultaat: het label is dé vaste waarde geworden in ballerinaland, een reputatie die verdere toekomstplannen geen windeieren legt.
Durf kritisch zijn en leer ook zelf omgaan met kritiek. Edouard Vermeulen en zijn team onderwerpen hun eigen creaties aan een strenge analyse. “Wat een vuilbakjurk”, “dit is het geld niet waard” en “ìk ben de enige die gelijk heeft”: je moet rechtuit durven zijn in de modewereld, maar ook bakken kritiek kunnen slikken. Zelfs de grootsten moeten eraan geloven, zo blijkt.
Zorg voor een stimulerende werkomgeving. Bij de ene is dat een steriele ruimte, voor een ander betekent het dan weer complete chaos. Over één ding is iedereen het eens: moodboards maken, is productief. Zo is er geen vierkante centimeter van Elvis Pompilio’s muren onbenut gelaten. De hoedenontwerper plakt naar eigen zeggen zijn hele leven aan de muur, wat hem tijdens het ontwerpproces enorm inspireert. Prikbord fun dus, bij de één al wat uitzinniger dan de ander…
Selfmade mannen en vrouwen: er zijn er heel wat. Als het op mode aankomt, heb je met een technische achtergrond echter een enorme voorsprong. Avondschool, een korte cursus of een professionele opleiding: zorg dat je toch tenminste de basis kneepjes van het vak kent. Bij Wouters & Hendrix hebben alle medewerkers een diploma edelsmid. Artisanale, verouderde werkmethoden zijn dit atelier dan ook niet onbekend en dat is precies het sterke punt van het label.