Lingerielabel Victoria's Secret kondigt aan voortaan geen televisie-uitzending meer te maken van haar beroemde show. Wat betekent dit voor het merk?
Einde of nieuw begin?
Het zit zo: topman Les Wexner schreef in een mail aan z'n personeel dat de show 'achterhaald' is. Bij ons in Europa kan je de jaarlijkse show live volgen, maar in Amerika wordt die uitgezonden op tv. De kijkcijfers dalen echter al jaren, waardoor Wexner erop doelt de tv-uitzendingen te schrappen en het hele concept van de show te herzien. De CEO spreekt dan ook over een 'nieuw soort evenement'.
Dat is niet niks, want de Victoria's Secret-shows worden al sinds 1995 live uitgezonden. In die 24 jaar is er veel veranderd, van de supermodellen op de VS-catwalk tot de manier waarop we modeshows bekijken en delen. Het is dus logisch dat het bedrijf zoekt naar verandering. De vraag of het merk überhaupt nog relevant is, wordt echter steeds vaker gesteld.
Groeiende kritiek
De kritiek op Victoria's Secret valt niet meer te negeren. In de eerste plaats op de eenzijdige cast: de angels zijn nog steeds voornamelijk witte, dunne vrouwen en dat pikken fans anno 2019 niet meer. Het gebrek aan diversiteit lijkt de topmannen (want het zijn vooral mannen) niet te interesseren. Zo verkondigde VS-marketingbaas Ed Razek vorig jaar dat plus size-modellen en transgenders niet thuishoren op de catwalk, omdat de lingerieshows een 'fantasie' moeten zijn. Later verontschuldigde het merk zich voor deze opmerkelijke uitspraak, maar de schade was al aangericht.
Ook op de lingerie zelf komt commentaar. De kledingstukken zouden volgens tegenstanders gemaakt zijn volgens het idee dat vrouwen sexy moeten zijn. De push-up BH's, strings en stiletto's zijn volgens hen eerder mooi dan comfortabel. En laat comfort nu net iets zijn waar vrouwen hoe langer hoe meer naar zoeken.
Lingerie van de toekomst
Als gevolg van deze commentaar daalden niet alleen de kijkcijfers, maar ook de omzet van het lingeriemerk. In Amerika sloten al zo'n 53 vestigingen de deuren. Een volledige rebranding zou dus geen kwaad kunnen, want terwijl de omzet daalt, groeit de concurrentie. Kijk maar naar Rihanna. De zangeres cancelde een aantal jaar geleden haar optreden op de VS-show en startte nadien een eigen lingerielabel.
Savage x Fenty zorgt voor een nieuwe wind in de sector met een diverse cast en comfortabele, aantrekkelijke setjes. En wat blijkt? Rihanna's lijn is op dit ogenblik Victoria's Secrets grootste concurrent. Misschien kunnen de VS-bazen hier een voorbeeld aan nemen?