Apps als nieuwe religie
Steeds meer mensen zoeken online naar erkenning van anderen. “Behalve voor mensen die Instagram gebruiken als marketingtool, kun je je afvragen wat het overgrote deel uitstraalt. Een gevoel van eenzaamheid? Een manier om te bestaan dankzij likes? Voor sommigen kan overmatig publiceren op netwerken een depressie maskeren, angst om alleen te zijn of om het idee dat men er soms alleen voor staat”, zegt Michael Stora, een psycholoog die gespecialiseerd is in cyberafhankelijkheid. “Mensen komen niet bij mij omdat ze verslaafd zijn aan Facebook of Twitter, maar voor bredere problemen zoals bijvoorbeeld een gebrek aan zelfvertrouwen“, voegt Pascal Minotte toe. “Het gaat hierbij over kwetsbare mensen en sociale netwerken helpen hen hierbij niet.”
Instagram geeft het idee dat je in onze samenleving mooi, gelukkig en sterk moet zijn.
Vooral Instagram is, als we de Britse studie die vorig jaar werd uitgegeven door de Royal Society mogen geloven, een van de grote boosdoeners. Het sociale netwerk zou kampioen zijn in het genereren van een laag zelfbeeld, angst en depressie bij tieners. En dat is niet echt een verrassing. De app is als een nieuwe religie met ‘het perfecte beeld’ als grootste goed. Z’n goeroes? De #HealthyGirls die paaldansen en Proust lezen, #Happymoms met hun blonde haren, gekleed in Dolce & Gabbana of de #GirlBoss, supervrouwen die nooit moe lijken. Artsen maken zich zorgen over de impact van Instagram. Zo zijn er meisjes die hierdoor een eetstoornis ontwikkelen en stijgt de vraag naar plastische chirurgie in de VS, om eruit te zien als Snapchat-filters… Ja, de ideale en onbereikbare vrouw bestond al langer, maar wat er vandaag veranderd is, is onze steeds aanwezige smartphone.