Social media: it’s a fake, fake world…
“Instagram is een plaats waar iedereen het uitstekend doet. Er zijn berichten waar mensen over hun leven praten, afgewisseld met schattige puppy’s en lachende baby’s. Dat kan een zeer deprimerend effect hebben. Het geeft het idee dat je in onze samenleving mooi, gelukkig en krachtig moet zijn”, legt Michael Stora uit. “Wanneer jij je eenzaam voelt, kunnen foto’s van mensen, omringd door hun vrienden, dit gevoel van eenzaamheid versterken” voegt Gina toe. Toegegeven, it’s a fake, fake world. Maar daarnaast zijn er ook enorm veel getuigenissen van meisjes die vertellen hoe berichten over body positivity hen hielpen hun lichaam te accepteren.
Geconfronteerd met onze ‘verslaving’, besloten de netwerken om het probleem aan te pakken. Afgelopen zomer kondigden Facebook en Instagram aan dat ze ons gingen helpen om ons los te koppelen van hun platforms. De oplossing? Het meten van de tijd die we aan de apps besteden, en het sturen van een melding wanneer we er te lang opzitten. Ironisch als je bedenkt dat deze media tegelijkertijd strategieën ontwikkelen om ons zo lang mogelijk aan ons scherm gekluisterd te houden. Denk maar aan de oneindige scroll, push-notificaties, auto-play voor de video’s … “Dit zijn geen non-profit organisaties, hun doel verschilt uiteraard niet van andere bedrijven. Facebook en Instagram willen verkopen, maar hun reputatie is ook belangrijk. Wanneer de publieke opinie stijgt, hebben ze er belang bij ernaar te luisteren en te reguleren”, zegt Pascal Minotte. En als onze aandacht daarop is gericht, vergeten we even de kwestie van het verhandelen van onze persoonlijke gegevens.