Ter ere van het Wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen deed Nike een beroep op vrouwelijk ontwerptalent. Vier designers mochten hun eigen voetbalshirtje creëren. Wij zijn op slag voetbalfan.
7 juni gaat de Fifa Women’s World Cup van start in Frankrijk. Voetballers geven er het beste van zichzelf voor hun ploeg. Niets geeft die strijd en verbondenheid zo goed weer als een voetbaltruitje. Nike schakelde daarom vier trending designers in die elk hun versie van dit befaamde truitje creëerden: Yoon Ahn (AMBUSH®), Christelle Kocher (Koché), Erin Magee (MadeMe) en Marine Serre. Alle vier de ontwerpers putten kracht en inspiratie uit andere dingen, wat resulteert in erg verschillende ontwerpen. En die zien er zo uit:
Ambush
Yoon Ahns Nike x AMBUSH benadrukt met haar voetbalshirt de diversiteit en de cultuur die centraal staat tijdens het internationale toernooi. Yoon inspireerde zich voor haar uniseks truitje op de Happi-jas, een traditionele Japanse jas met rechte mouwen, om hulde te brengen aan het toernooi en de schitterende vrouwelijke spelers.
Koché
Het Nike x Koché-shirt experimenteert met stof, kleur en snit. Het resultaat? Elegante asymmetrie. Hiermee wilt ontwerpster Christelle Kocher naar eigen zeggen het gevoel van beweging en positieve energie creëren. Het klassieke shirtje krijgt ook een vrouwelijke twist, want kan gedragen worden als jurk.
MadeMe
Designer Erin Magee viert de Amerikaanse nationale vrouwenteams uit de jaren '90 met dit Nike Stadium-truitje, versierd met het Amerikaanse symbool. Magee eert niet alleen het USWNT (U.S. Women's National Soccer Team), maar ook de Godin van de overwinning Nikè, waaraan het sportmerk haar naam te danken heeft.
Marine Serre
Marine Serre stelt een strak, opvallend shirt voor, ontworpen om over een typische bodysuit met maantjesmotief te dragen. Comfort en bewegingsvrijheid komen op de eerste plaats voor de ontwerpster, want daar draait het bij sportkleding om.
Lees ook: de coolste collabs van het moment.