Haar lingeriehuis Couture prikkelt de fantasie op een stijlvolle manier en maakt van elke vrouw een filmdiva. Vrouwelijkheid in haar subtielste vorm …
Ontwerpster Carine Gilson maakt al 30 jaar luxelingerie. Daarin is steevast een grote rol weggelegd voor kant. De tentoonstelling "Beautiful Lace & Carine Gilson" in het Mode & Kant Museum loopt van 10 juli 2019 tot 19 april 2020 en belicht haar dromerige creaties, staaltjes van pure kunst.
Een rondreis doorheen de wereld van de kunstambachten
Carine Gilson en het Museum zijn al sinds december vorig jaar in de weer met de voorbereidingen om de bezoeker onder te dompelen in de kantkunst. Veel meer nog dan een retrospectieve belooft het een kunstzinnig verhaal te worden met vijftig creaties in de hoofdrol. Een aantal daarvan zijn zelfs speciaal voor de gelegenheid ontworpen. Als meter van de Kantkamer had Carine Gilson zelf voorgesteld om - in de aanloop naar de verjaardag van het museum - een dialoog op te zetten tussen haar eigen couturewereld en het Brusselse kantwerk. Het is een levendige uitwisseling geworden tussen traditie en innovatie, tussen mechanische kanttechnieken en handgemaakte kant. Alles ademt knowhow uit in dit traject vol verrassingen, met veel inzichten in de evolutie van de Brusselse kant die niet alleen een rijke geschiedenis heeft, maar waarvoor ook een mooie toekomst is weggelegd.
‘Mijn hart is van kant’
Carine Gilson vertelt over dit buitengewone avontuur: “Ik heb uitdrukking kunnen geven aan wat al 30 jaar de kern uitmaakt van mijn universum: kant. Ik kreeg toegang tot de archieven, mocht beschikken over stukken uit de negentiende en zelfs de achttiende eeuw. Naarmate ik meer ontdekte, kreeg de tentoonstelling ook meer vorm. Samen met de museumconservators ging ik op verkenning. En zo zijn ook zij op hun beurt binnengetreden in mijn wereld.” Speciaal voor deze reis door de geschiedenis en de kunstambachten ontwierp Carine Gilson een aantal speciale stukken.
Carine Gilson koos drie historische kantwerkstukken uit het museum, waaronder een van keizerin Sissi. Ze leidt ons door haar ‘Tuin van Eden’, de kanttuin van het museum. Zo brengt ze het materiaal tot leven en vertelt ze ons een verhaal van luxe en raffinement. Met haar transparante aanpak trekt de ontwerpster het kantwerk als het ware open. Door van het ene naar het andere tijdperk te springen, werpt ze een nieuw licht op deze traditionele kunstvorm.
‘Mijn huid is van zijde’
Carine Gilson dook in het archief van het museum en dat van haar eigen kantatelier in de buurt van Calais. Speciaal voor deze tentoonstelling ontwierp ze een kantpatroon dat er ook uitzonderlijk te zien zal zijn. Zo maakt ze de bezoeker wegwijs in de mysterieuze wereld van de kant. “Ik kreeg de kans om mijn eigen kant te ontwerpen en dat is een hele eer. Een prachtig geschenk ook ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van mijn lingeriehuis”. De tentoonstelling is een vorm van contemplatieve creativiteit die ons esthetische en technische meesterwerken laat ontdekken. Wat vond ze het moeilijkste tijdens de voorbereiding? “Proberen de verleiding te weerstaan om in oude kant te knippen om die te combineren met eigentijdse creaties! Bekijk het ook eens van mijn ‘kant’…“
"Beautiful Lace & Carine Gilson"
Praktisch:
"Beautiful Lace & Carine Gilson"
Van 10/07/2019 tot 19/04/2020
het Mode & Kant Museum,
Violetstraat 12, 1000 Brussel.
Dit artikel werd geschreven in samenwerking met het Mode & Kant Museum.
https://www.fashionandlacemuseum.brussels/nl