Bestel jij sinds de opkomst van online shopping alles vanuit je luie zetel? Niets mis mee, want je bespaart een hoop tijd en moeite. Alleen kan jouw shopgedrag onbewust negatieve gevolgen hebben op het milieu.
Hoe zit dat? En wat kan je eraan doen? Wij praten je bij.
Uit recent onderzoek van BeCommerce blijkt dat Belgen vorig jaar gemiddeld 10,67 miljard euro uitgaven aan online shoppen. Het is voor veel mensen zo'n gewoonte geworden om je pakketje binnen de week voor de deur te ontvangen, dat de lange (milieuonvriendelijke) weg ernaartoe wordt vergeten. Sofie Geeroms van BeCommerce: “Pakjes worden aan huis geleverd, vaak meerdere keren omdat er niemand thuis blijkt te zijn en als we niet tevreden zijn sturen we ze gratis terug. Het is absoluut noodzakelijk dat we milieubewuster online shoppen.”
Deze tips zetten je op weg naar een meer ecologische shopervaring:
De goede tijd & locatie
Pakjes worden meestal overdag geleverd, vaak wanneer er niemand thuis is. Hierdoor moeten je bestelling teruggebracht worden naar een afhaalpunt, wat zorgt voor meer overbodige CO²-uitstoot. Kies een tijdstip waarop je zeker thuis bent of geef je werkadres op als leveringsadres. Je kan er ook voor kiezen om je pakje af te halen in een afhaalpunt bij jou in de buurt.
De juiste maat
Omdat retourkosten vaak gratis zijn, worden heel wat pakjes teruggestuurd. Dit is vooral een probleem in de modesector, maar ook e-commerce giganten als Bol.com krijgen er massaal mee te maken. Volgens recent onderzoek wordt bijna de helft van aangekochte kleding op webshops teruggestuurd, wat natuurlijk een gigantische impact heeft op het milieu. Bovendien wordt weleens gefluisterd dat grote webshops deze teruggestuurde kleding niet opnieuw verkopen, maar rechtstreeks richting vuilnisbelt sturen.
Om retourneren tot een minimum te beperken, kan je ten eerste de kledingmaat goed te controleren. Lees recensies van andere gebruikers, neem thuis je maten op of kies voor kledingstukken van een merk die al in je kast hangen.
Een tweede leven
Is je nieuwe kledingstuk - ondanks bovenstaande tips - toch niet wat je ervan had verwacht? Kan gebeuren, maar vooraleer je er een retourstickertje op kleeft, zijn er tal van andere opties om je stuks een tweede leven te geven. Verkoop het op een tweedehandssite, geef het weg aan vriendinnen, of neem deel aan een swap-event, een soort ruilbeurs voor kleding.
Groepeer je bestellingen
Maak er een gewoonte van om, vooraleer je iets bestelt, altijd na te gaan bij familie of vrienden of zij niet ook iets willen van diezelfde webshop. Dit bespaart je in sommige gevallen verzendkosten, maar zorgt ook voor minder uitstoot van vervoer. Ook voor je eigen pakjes is het belangrijk om te kiezen voor een gegroepeerde bestelling. Zelfs al ligt de levertijd mogelijks iets hoger, denk aan de lagere CO²-uitstoot.
Ga bewust om met nieuwe én oude toestellen
Wanneer je toestellen online aankoopt is het aangeraden om aandacht te besteden aan hun verbruik. Let op het aantal kWh dat apparaten nodig hebben om te functioneren en controleer of ze voorzien zijn van herbruikbare batterijen.
Ga ook bewust om met je spullen na de online aankoop. Gooi je afgedankte gsm of te vervangen apparaat niet zomaar in de vuilnisbak, maar breng ze naar een containerpark of de recyclageposten van Recupel. En wat met oude kleren? Die kan je tegenwoordig afgeven in heel wat winkels die aan upcycling doen. Meestal krijg je er een tegoedbon voor in de plaats. Win-win!